924 Carrera GT (Typ 931)

924_carrera_gt_ep_01.jpg (800x600) - 186 KB

Porsche 924 je neobyčejný vůz. Kdyby jej na trh uvedl jakýkoliv jiný výrobce osobních automobilů, byl by posuzován podle zcela jiných měřítek. Hodnocen by byl jako rychlé, spolehlivé, pohodlné a překvapivě hospodárné auto. Porsche však není jen tak nějaký výrobce a tak lidé od automobilu Porsche očekávají ještě vyšší výkon, hladší chod motoru a vyšší dávku individuality.

Takhle byl typu 924 přiřčen přívlastek „nedospělé“ porsche. A to i přesto, že podle jistých objektivních měřítek překonává konstrukci o mnoho slavnějšího modelu 911, kterému byla vytýkána zastaralá koncepce. Typ 924 zůstával vždy v ústraní. To ostatně platí i o modelu 928, který ač původně zamýšlen jako nástupce 911-ky, dnes už se téměř deset let nevyrábí a 911-ka žije dál i se svou koncepcí, která je „od začátku zcela špatná“. Modely 928 i 924 (a jeho pokračovatelé 944 a 968) mají společný tzv. systém transaxle, který jim dopomáhá k optimálnímu rozložení hmotnosti na přední a zadní nápravy v poměru 50:50.

924_carrera_gt_ep_02.jpg (800x600) - 128 KB

Slovo transaxle je složeninou ze slov Transmission a Rearaxle (tedy česky převodovka a zadní osa). Myšlenka přenést převodovku od motoru k zadní nápravě patří podle některých pramenů Ferdinandu Porschemu, který tento způsob vyvinul koncem 20. let 20. století pro závodní automobil u firmy Daimler-Benz. Konstrukce byla poprvé použita u Lancie ve 30. letech 20. století. Mám takové tušení i že některý z československých automobilů (Jawa) v období okolo 2. sv. války využil tohoto řešení.

Model 924 byl na trh uveden koncem roku 1975. Jeho cena byla relativně velmi nízká, hlavně díky použití mnoha dílů koncernu VW/Audi. říká se, že „lidové“ porsche 924 zachránilo automobilku před krachem v těžkých časech.

924_carrera_gt_ep_03.jpg (800x600) - 188 KB

Pokud bylo standardnímu modelu 924 vytýkán slabý výkon motoru původem z Audi 100, na podobné věci si určitě nebudete stěžovat u modelu 924 Carrera GT. Že jste o ničem takovém ještě neslyšeli? Není divu, nebyla to zrovna masová produkce. Porsche 924 Carrera GT je totiž takový vlk v rouše beránčím. Pro běžný provoz jich bylo vyrobeno jen asi 400 kusů a to pouze v roce 1980. Jiné ročníky nejsou. Takže docela raritka.

924_carrera_gt_ep_04.jpg (800x600) - 176 KB

Carrera GT má výkon 210 koní při 6000 otáčkách a váží 1180 kg. Motor je sice pořád dvoulitr původem z Audi 100 E se vstřikováním K-Jetronic, ale je vybaven turbodmychadlem s mezichladičem. 924 Carrera GT jede maximálně přes 240 km/h a z nuly na 100 km/h zrychlí pod 7 sekund. Docela slušný nářez, pokud uvážíme, že běžná sériová 911-ka SC ze stejného roku, tedy 1980, měla výkon 188 koní a maximálku na 225 km/h. Zrychlení měly asi tak srovnatelné, stejně tak i ceny, 911 SC stála cca. 48 tisíc DM, 924 Carrera GT okolo 50 tisíc. (Běžné 924 turbo, na které mimochodem zákazníci dost nadávali, stálo okolo 40 tisíc DM. 911-ka turbo byla k mání za asi 86 tisíc DM).

924_carrera_gt_ep_05.jpg (800x600) - 119 KB

Nemohu svůj malý průzkum o současných cenách příliš generalizovat, protože se mi podařilo najít pouze dva exempláře na prodej. Jejich cena byla lehce nad průměrnou cenou 911-ky z obdobné éry. Je třeba si ale uvědomit především obrovskou exkluzivitu modelu 924 Carrera GT. Vždy? jich bylo vyrobeno něco kolem 500 kusů a z toho pro silniční provoz registrováno cca. 400 (prameny hovoří o 406 kusech).

Původní poslání civilního modelu 924 Carrera GT bylo umožnit homologaci pro Le Mans. Kromě GT se vyrobilo i několik modelů s označením GTR a GTS, ty byly ještě ostřejší, ale vyrobeno jich bylo podstatně méně a ceny se vymykaly běžné úrovni.

924_carrera_gt_ep_06.jpg (800x600) - 189 KB

Carrera GT je velice zábavné auto. Turboefekt je u něj docela znatelný, což řidič určitě využije k vlastnímu pobavení. Zátah je slušný i při rychlostech nad 200 km/h až se leckterý majitel 911-ky nestačí divit. I spotřeba paliva není nijak nehorázná, určitě se při relativně rozumné jízdě dá vejít do 10 litrů na 100 km. Pro výběr tohoto v budoucnu určitě žádaného veterána mluví i relativně levnější náhradní díly, protože 924 je přece lidové porsche. Samozřejmě se tu najde i několik specialitek, které asi moc levné nebudou, ale udržovat jakoukoliv 924-ku bude vždy levnější, než dávat do kupy 911-ku nebo 928-ku. A motor je přece Audi, i když sestavovaný u Porsche.

Na srazech majitelů vozů porsche se 924 Carrera GT určitě neztratí. V záplavě „obyčejných“ 911-ek a 944-ek to bude zcela jistě jediný kousek.


Muf

Registrace Přihlášení
Jméno:
Předmět:
Tělo zprávy

 Barva písma:  Velikost písma: zavřít značky

Ověřovací kód:
Zapište kód pozpátku! (poslední znak jako první). Je citlivý na malá a velká písmena.