Evoluce 356-ky

1948 evoluce_356_ep_02.jpg (411x298) - 41 KB

Gmünd, Rakousko. Firma se usídlila ihned po válce v Rakousku, ve snaze být blíže dodávkám součástek, nástrojům, a různým komoditám pro západní Evropu, která byla zasažena válkou. Ferry Porsche (syn slavného Dr. Ing. Ferdinanda Porscheho), navrhl a sestrojil první auto z projektu 356, model 001. Auto využilo trubkový rám, 1100cc motor, a bylo lehké a na svou dobu velmi rychlé. Karl Frolich, specialista na převodovky a odpružení, přispěl k dobrému ovládání prototypu.

evoluce_356_ep_01.jpg (288x394) - 72 KB

Karoserie auta byla navržena Erwinem Komendou. Komenda, Rakušan narozený v r.1904, dvorní designér Ferdinanda Porsche, značně přispíval také Volkswagenu, Cisitalii, Auto Union a dalším značkám této doby. Díky změně umístění motoru z prostředku do zadu, dal trubkový rám šanci sjednocené platformě, karoserii a množství detailů, které se za 22 let používání modelu naskytly, a tak vznikl osobitý a snadno rozeznatelný tvar, který se stal na čas nezávislou klasikou. K vývojářské sekci se Komenda připojil v roce 1931, po angažmá v Steyr, Daimler-Benz a jiných hlavních firmách v Rakousku a v Německu. Komenda přispěl i k mnoha jiným projektům v historii Porsche a byl hlavou inženýrů Porsche od roku 1955 až do r.1966, kdy zemřel.

Karl Peter-Rabe byl „důvěrný úředník“ firmy. Po Prizingovi se stal hlavním obchodním manažerem, kde setrval až do r. 1965. Dr. Ing. Albert Prizing byl obchodní manažer, který vrátil 37 zakázek zpět továrně, po jedné konferenci importérů ve Wolfsburgu v r. 1950.

Originální 356-001 se zúčastnilo závodu v Innsbrucku, kde dosáhlo vítězství po svém prvním „vypuštění“! Firma byla atestována vládou provincie Kärnter (Rakousko) 8.června 1948. Originální Porsche „001“ je dnes v továrním muzeu a často cestuje po světě za různými automobilovými show a na historická setkání.

1949 evoluce_356_ep_03.jpg (377x219) - 35 KB

Na ženevském autosalonu s představuje první 356 1100 kabriolet. Základem vozu je trubkovitý rám s otevřenou karosériií zhotovenou ze slitiny hliníku. Vůz o hmotnosti 600 kg dosahoval s motorem VW o výkonu 40 koní na svou dobu slušné rychlosti 135 km/h.

1950

Výroba se stěhuje do továrny v Zuffenhausenu a počíná sériová výroba 356-ek. Ta bude pokračovat až do roku 1965 a z výrobní haly vyjede bezmála 80 000 kusů.

1951 evoluce_356_ep_04.jpg (760x508) - 82 KB

„Starý pán“, Dr. Ing. Ferdinand Porsche zemřel 30. ledna 1951 ve věku 75 let. Porsche zaměstnává 1400 lidí v čele s Ferrym Porsche. Na jaře probíhá první menší technická inovace: Mechanické brzdy byly nahrazeny mnohem účinnější hydraulikou a k dostání byla výkonnější verze s motorem o objemu 1286 ccm. Dva karburátory dávaly výkon 44 koní a nejvyšší rychlost stoupla na 145 km/h. Motory mají chromované hliníkové válce a jako první na světě i synchronizovanou převodovku. Porsche 356 se také poprvé objevil na startu čtyřiadvacetihodinovky Le Mans. Porsche 356-002 s motorem o objemu 1100 ccm s přehledem vyhrálo ve své třídě.

1952

Všechny modely mají nové nárazníky, 16" kola a souvislé nedělené čelní sklo. Je představen 1500 „Supermotor“ (1488 cc, 70 PS).

1953 evoluce_356_ep_05.jpg (293x408) - 14 KB

Po domluvě s Maxem Hoffmanem z New Yorku je Porsche představeno ve Spojených Státech. Brzy nato Hoffman konzultuje s vybranými dealery, aby prosazovali právě Porsche. Hoffman jedná jako výhradní importér pro USA.

1954

Hoffman urguje Porsche, aby udělalo méně nákladný, otevřený model pro Západní Pobřeží. Příznivé počasí, scenérie přímo stvořená pro vyjížiky a mnoho amatérských závodů přineslo „Speedsteru“ úspěch na příštích pět let. V roce 1959 bylo prodáno 4100 Speedsterů.

1955 evoluce_356_ep_06.jpg (600x450) - 69 KB

V produkci je nový, 1600cc motor. Motor 1500 GS Type 547 Carrera je ve vývoji pro závodní využití a nalézá i cestu do 356kové produkce. Je představena řada A modelů 356. Modely mají lepší podvozek, větší rozchod kol a brzdy mají větší průměr bubnů. Změny se dotkly také karosérie. Téměř polovina prodaných aut jsou auta „otevřená“ – kabriolety a Speedstery. Modely řady A byly interně označeny jako „Type-1“ nebo „T-1“.

evoluce_356_ep_07.jpg (311x366) - 36 KB

1956

Je vyrobeno desetitisící Porsche !

1957

Další vylepšení na modelech řady A vyústilo v nový projekt - Type 2, neboli „T-2“ se mohl pyšnit novou převodovkou označenou 644, která nahradila předešlou 519, rozdílným designem karoserií a lepšími synchry.

1958 evoluce_356_ep_08.jpg (640x480) - 69 KB

Je uvedena špičková verze Carrera s motorem 1498 ccm o výkonu 100 koní. Porsche 356 A Carrera 1500 GS dosahoval rychlosti až 200 km/h. Počala výroba vozů v provedení Convertible D, který měl nahradil úspěšného Speedstera. „D“ v názvu znamenalo, že vozy pocházely z Drauzovy továrny, a sám model byl něčím mezi Speedsterem a kabrioletem s mnoha luxusními prvky – za zmínku stojí např. stahovací okénka „na kliku“.

1959 evoluce_356_ep_09.jpg (760x527) - 105 KB

Byl vyroben poslední Speedster. Motor 1300 je stažen z prodeje. Na podzim byl představen nový model – Type-5 (T-5), neboli 356 B. Nová řada má nově tvarovanou příi a robustnější nárazníky. Vylepšen byl také podvozek a brzdy, které měly nyní hliníkové bubny. Model 356 B se dodává ve dvou verzích s motorem 1582 ccm - verze 356 o výkonu 60 koní a verze Super 75 o výkonu 75 koní. Nerychlejší verze dosahuje maximální rychlosti 175 km/h.

1960

Nabídku rozšířilo výkonnější provedení Super 90 (S90), jehož motor má sodíkem plněné ventily a karburátor Solex P40-II. Motor o výkonu 90 koní umožňoval jet rychlostí až 180 km/h. Tento model se také pyšnil kotoučovými brzdami na všech kolech.

1961 evoluce_356_ep_10.jpg (700x473) - 83 KB

Firma Karmann začíná vyrábět karosérii „Hardtop“ – kabriolet s pevně přivařenou střechou. To vyneslo vozu přezdívku „Notchback“. Za dva roky se těchto modelů vyrobylo bezmála 1750.

1962

Karmann vyrábí 2170 modelů kupé a zároveň Reutter 4100. Spolu s tím 1600 kabrioletů vytvořilo roční vrchol produkce – 7900 kusů. Porsche začíná diskutovat s Reutterem o koupi, jejíž úspěch pak konečně ztvrdil dvanáct let utěšené spolupráce. Porsche začíná vydávat „Christophorus“ – zákaznický magazín o novinkách a pozadí automobilky. Nabídku modelů rozšiřuje verze Carrera 2. Model pojmenovaný 2000 GS Carrera 2 s motorem 1966 ccm o výkonu 130 koní umožňoval jet rychlostí nad 200 km/h a ve zrychlení 0-100 km/h poprvé pokořil hranici 10 sekund. Tento model je mnoha odborníky považován za nejlepší model z celé řady 356.

1963 evoluce_356_ep_11.jpg (450x263) - 30 KB

Na trh vstupuje řada 365 C, či Type 6 (T-6), s motorem SC o výkonu 95 koní. „Céčko“ má standardě montované kotoučové brzdy na všech kolech a možnost dvanáctivoltového elektrického systému. Z nabídky zmizely provedení hardtop i roadster. K dispozici tak byly pouze provedení kupé a kabriolet. V nabídce motorů jsou dvě verze - 356 1600 C o výkonu 75 koní a 356 1600 SC o výkonu 90 koní. Silnější verze se chlibila maximální rychlostí 185 km/h se zrychlením 0-100 km/h za 12 sekund. V nabídce zůstala také dvoulitrová Carrera 2. 12. září je představen nový model 911, upozorňující na konec řady 356.

1964

Produkce 356ek dosahuje 10 000 za rok, tedy více než celá produkce modelů 356 za prvních deset let.

1966 evoluce_356_ep_12.jpg (500x251) - 23 KB

Posledních deset kabrioletů řady 356 opouští výrobní linky. čtyřválcový motor Carrera s úspěchem přežívá v modelech řady 904. Celková produkce řady 356 činila více než 78 000 kusů, z čehož polovina dosud existuje.

Fotogalerie řady 356 Historie modelové řady 356

Milanese

Registrace Přihlášení
Jméno:
Předmět:
Tělo zprávy

 Barva písma:  Velikost písma: zavřít značky

Ověřovací kód:
Zapište kód pozpátku! (poslední znak jako první). Je citlivý na malá a velká písmena.