Legenda jménem Carrera RS

carrera_rs_01_ep.jpg (800x600) - 60 KB

911 Carrera RS 2.7, to je jméno, které se vtisklo do paměti nejen skalním fanouškům Porsche, ale snad každému, kdo se jen trochu zajímá o rychlá sportovní auta.

Tato legenda mezi sportovními vozy je mnoha lidmi pokládána za nejlepší 911, kterou kdy Porsche vyrobilo. Bodovala nejen jako rychlý a ostrý silniční vůz, ale hlavně také v motoristickém sportu a různých soutěžích. Původně se plánovalo vyrobit sérii 500 silničních vozů, jelikož byl ale o tento model velký zájem, vyrobilo se nakonec více než 1500 kusů.

carrera_rs_05_ep.jpg (800x600) - 65 KB

Vůbec poprvé byla 2.7 RS představena veřejnosti na pařížském autosalonu v říjnu 1972 a téměř okamžitě šla do výroby. Automobil se vyráběl ve čtyřech provedeních - homologovaný speciál se nabízí jako ultralehká verze RSH (kterých se mimochodem vyrobilo jen 17 kusů), následovala RS Sport, závodně upravený speciál Carrera 2.8 RSR a silniční RS Touring se speciální luxusní výbavou.

carrera_rs_02_ep.jpg (800x600) - 89 KB

Carrera RS byla velice úspěšná především kvůli jejím závodním schopnostem. Auto bylo původně navrženo pro závodní skupinu 4 třídy GT, která vyžadovala výrobní sérii 500 aut. Pro velký úspěch automobilu byl ale tento počet převýšen a automobil tak ovládal závodní skupinu 3.

Carrera RSR nejprve bodovala ve dvacetičtyřhodinovce v Daytoně na Floridě, kde si pro vítězství dojel soukromý tým Gregg - Haywood. RSR brzy ovládla i Evropské Mistrovství Grand Tourismo. V roce 1973 zvítězila ve voze Carrera RSR 2.8 posádka Herbert Müller a Gijs van Lennep v posledním ročníku slavného závodu Targa Florio. Bylo to již celkem 11. vítězství značky v tomto závodě. Pro sezónu 1973 byla také vyvinuta speciální verze určená pro Safari-Rallye v africké Keni. Její karosérie byla položena o 10 cm výše a byly zesíleny tlumiče, aby vůz obstál i težším terénu.

carrera_rs_03_ep.jpg (800x600) - 98 KB

Většina úsilí při výrobě vozu byla soustředěna na redukci hmotnosti, nový motor a snížený podvozek. Konstruktéři u Porsche byli schopni omezit hmotnost automobilu na pouhých 960 kg (RSH) a 975 kg (RS Sport).

carrera_rs_06_ep.jpg (800x600) - 126 KB

Nízká hmotnost se výrazně odrazila na celkovém chování vozu, přispěla k výborné ovladatelnosti a přesnému řízení automobilu. Samozřejmě se projevila také v lepší akceleraci. Se zrychlením z nuly na 100 km/h za 5,8 sekund (RSH) a maximálkou 240 km/h se 2.7 RS řadila mezi špičky a ve své době překonávala svojí evropskou konkurenci. Pro srovnání například Ferrari Dino 246 GT se chlubilo maximálkou 237 km/h a akcelerací 0-100 km/h za 7,1 sekund. Nízké hmotnosti se dosáhlo především použitím tenčích ocelových plechů, tenčích okenních skel, lehčích předních sedadel, úplným vynecháním zadních míst a omezením výbavy vozu jen na holé nezbytnosti (takže zapomeňte na klimatizaci nebo stereofonní hi-fi). Verze Touring má ale vnitřek mnohem luxusnější, v podstatě téměř převzatý od sériové 911 S.

carrera_rs_04_ep.jpg (800x600) - 88 KB

Co se týče motoru, byl zde použit plochý šestiválec o objemu 2687 ccm, který má nové ploché písty a lepší mechanické vstřikování paliva, které produkuje vysoký výkon 210 koní při 6300 ot./min, což je o 30 koní více než u sériové 911 S. Úpravy karosérie zahrnovaly hlavně lehké sklolaminátové panely, přední spoiler a typický zadní spoiler "kachní ocas", umístěný na kapotě motoru, který zvyšuje vztlak zádi při vysokých rychlostech. Do vystouplých oblouků kol lze umístit širší kola, než je standardní velikost: vpředu 152 mm a vzadu 178 mm.

carrera_rs_07_ep.jpg (800x600) - 71 KB

Carrera RS byla k dispozici v několika barevných provedeních. Většina Carrer se vyrobila v bílé barvě s barevnými koly a "závodním pruhem" na boku vozu s nápisem Carrera. RSH byla dostupná pouze s černým pruhem, ale u verzí RS Sport a RS Touring byla možnost volby barvy pruhu a litých kol mezi černou, červenou, modrou nebo zelenou. Výroba automobilu běžela jen osm měsíců, od listopadu 1972 do července 1973. Za tuto dobu se vyrobilo celkem 1580 vozů, z toho 1331 pro použití na běžných silnicích. Obrovský zájem o tento automobil způsobil, že u posledních 300 kusů musely být použity díly karosérie s normální hmotností. Carreru RS jste v tehdejší době mohli pořídit za 33 000 DM, jelikož se firma obávala horší prodejnosti tak výrazně sportovního automobilu.

V dnešní době stále můžeme RS 2.7 potkat na klasických automobilových závodech. Aktuální hodnota vozu se můe pohybovat někde přes 66 000 Euro.

Steve

Registrace Přihlášení
Jméno:
Předmět:
Tělo zprávy

 Barva písma:  Velikost písma: zavřít značky

Ověřovací kód:
Zapište kód pozpátku! (poslední znak jako první). Je citlivý na malá a velká písmena.