Legendární automobilový konstruktér - Prof. Ferdinand Porsche
Mnoho lidí, jen trochu znalých automobilů, patrně rozpozná vůz Porsche i na letmý pohled. Automobilovým nadšencům stačí pouhý zvuku motoru.
Je známo, že Prof. Ferdinand Porsche projektoval předchůdce známého Volkswagena Brouka, který byl vyráběn až do 30. července 2003, kdy poslední Brouk vyjel z montážní linky v Mexiku. Ale kolik fandů si uvědomuje fakt, že legendární Prof. Ferdinand Porsche byl narozen v čechách, strávil tu své mládí a až do svých 59 let měl naše občanství?
Profesor F. Porsche se narodil před 128 lety, přesněji 3. září 1875 v německy mluvící rodině, kovotepce cínu, v domě č. 201 v Maffersdorfu nebo-li Vratislavicích nad Nisou, vesnici, která je nynějším předměstím severních čech města Liberec.
Ferdinandův zájem o techniku se projevoval již v dětství. Své první technické zkušenosti, získal na strojní průmyslové škole v Liberci, kde tamní profesoři paradoxně sdíleli negativní názor na jeho technické znalosti, což se odrazilo na vysvědčení. Avšak jeho vrozený talent na sebe nenechal dlouho čekat a brzy předvedl své vynikající technické a mechanické dovednosti. Mladý Prof. Ferdinand se začal v té době také zajímat o elektrotechniku a ve svých pouhých 15-ti letech elektrifikoval rodný dům. Ve věku 18-ti let odjel za prací do Vídně, kam tajně, tedy zadarmo, docházel na večerní kurzy technické university, které mu poskytly další odborné vzdělání.
V roce 1897 se Prof. F. Porsche objevil ve vídeňské dvorní kočárovně Ludvíka Lohnera. Jeho prvotní úspěch přišel v roce 1900, kdy Lohner - Porsche Electric Car zveřejnilo svůj produkt na světové výstavě v Paříži. Tento elektromobil, poháněný elektromotory vestavěnými přímo do předních kol, mu přinesl světově proslulé jméno. Zanedlouho se objevily verze s pohonem předních, zadních i všech kol!
Mezitím se narodila Prof. Ferdinandu Porsche dcera Luisa a o pět let později (v roce 1909) jeho syn Ferdinand, později známý jako Ferry.
Firma Lohner se ocitla ve finanční tísni kvůli vysokým nákladům na vývoj a v důsledku toho byl v roce 1905 vyhozen. Ale v zápětí roku 1906 si společnost Austro- Daimler ve Vídni najala právě Prof. F. Porsche, aby pracoval jako jejich hlavní konstruktér. V podniku Austro-Daimler se věnoval sportovním a závodním vozům klasické koncepce. Firma také spolupracovala na zbrojních programech s plzeňskou Škodovkou a v roce 1908 na návrh generála von Pragenau a rytmistra Rechla, navrhl motorizaci přepravy těžkých polních děl, která navíc umožňovala překonávat stoupání horských cest i v Alpách. Výsledkem byl motorový silniční vlak (der Hunderter) s generátorovým vozem a deseti jednonápravovými přívěsnými podvozky. Tento autovlak mohl manipulovat i s 26-ti tunovými protipevnostními děly. Prof. F. Porsche se tak stal průkopníkem motorizace armády. Později, tedy v roce 1916. uprostřed 1.světové války získal doktorát na Technické universitě, v té samé instituci, kde před 20-ti lety docházel tajně na večerní kurzy. V té době byl Prof. F. Porsche aktivním automobilovým závodníkem, v roce 1910, zvítězil v Ceně prince Jindřicha.
Po roce 1918, opustil Rakousko, jelikož nesouhlasil s budoucími plány spol. Austro- Daimler a odešel do Německa. Zde působil od roku 1922 jako technický ředitel firmy Daimler Motoren Gesellshaft.
Získal titul, který se v úplném znění - “Dr. Ing. h. c. “, později stal součástí názvu společnosti Porsche. Profesor Ferdinand po pádu monarchie využil možnosti stát se občanem československa a spolu se svým synem Ferrym využívali výhody našeho pasu, např. Ferry se diky němu vyhnul vojně, která by se ho jistě, jak v Německu, tak v Rakousku, bezprostředně dotkla.
V roce 1928 jako vedoucí technik Daimler Motoren Gesellshaft Prof. F.Porsche vyvinul legendární Mercedes SS a SSk, což byly nejsilnější sportovní automobily té doby. Ale ani tento úspěch ho nepřesvědčil setrvat v podniku. Láska a touha osamostatnit se, předčila vše.
V roce 1930 se definitivně rozhodl opustil firmu a roku 1931 založil svou konstrukční kancelář ve Stuttgartu a tím vlastně položil základy pro Dr. Ing. h. c. F. Porsche. Jejím nejvýznamnějším produktem se stal závodní automobil P-Wagen, který měl jako první situovaný motor vzadu. Na výrobě se též podílel jeho talentovaný a pracovitý Ferry.
Třicátá léta přinesly do rodiny Prof. F. Porsche vzestupy, ale i poklesy. Druhá světová válka se blížila a s ní zkáza evropské ekonomiky. V té době Prof. Porsche chystal projekty aut, vyšší cenové kategorie, které by se mohly dostat mezi světově nejúspěšnější masově vyráběné modely.
Zvolení kancléře, Adolfa Hitlera, otevřely Prof. F. Porsche nečekané možnosti. Měl k dispozici celý potenciál nového automobilového koncernu Auto Union, což je vlastně dnešní Volkswagen-Audi. Původní myšlenka realizace modelu P-Wagen dozrála a zahájila se výroba proslulých závodních vozů Auto Union V16 Grand Prix. Možná i to částečně vedlo Prof. F. Porsche k rozhodnutí, že země by měla vyrábět i malá auta, která si bude moci dopřát každý Němec.
Ferdinand měl naprostou důvěru Hitlera a patřil k jeho zbrojním poradcům. Během zimy 1936 byly 3 prototypy VW3 zkonstruovány blízko hradu Wolfsburg, což byl nový závod na výrobu Volkswagenů.
Od roku 1939 až do roku 1941 probíhal vývoj těžkého tanku „Tiger“ pod označením VK 4501. Soutěže se zúčastnila firma Henschel a Dr. Porsche. Ačkoliv zvítězil prototyp firmy Henschel, Prof. F. Porsche nadále spolupracoval s nacisty a vyvinul alespoň výkonnější kanón než měl „Tiger“.
V roce 1944 spojenecký bombový útok zničil více než polovinu továrny ve Wolfsburgu. Volkswagen proto zahájil svou opětovnou sériovou výrobu až roku 1946. Zatímco Ferdinand Porsche řídil podnik společně s nacistickým správcem, jeho syn se osamostatnil a začal podnikat ve Stuttgartu. Po porážce Německa byl Prof. F.Porsche vězněn ve Francii za svou spolupráci s nacisty, pro které projektoval vojenské vozy wehrmachtu. Byl osvobozen v roce 1947 po téměř 20 měsících strávených ve vazbě.
Prof. F. Porsche usilovně pracoval, aby mohl i nadále konstruovat vozy. Německo bylo v troskách, stejně jako továrna ve Wolfsburgu a i přesto, že byla opravena, spojenecké průmyslové komise jednoznačně odmítly výrobu „lidového“ vozu, který prý nesplňoval základní předpoklady úspěšného vozu (teprve roku 1959 se dostavil úspěch předem zatracovaného „Brouka“, který se stal symbolem německého hospodářského zázraku). Po válce se přestěhoval do rakouského městečka Gmünd.
Zde prof. F. Porsche zahájil výrobu svých sportovních automobilů. Jako první se představilo Porsche 356, což je projektové číslo a značí, že model byl 356. konstrukcí. Tento vůz měl pokrokovou konstrukci a karoserie navržená Porscheho dvorním designérem Erwinem Komendou byla z hliníkové slitiny. Dokončení proběhlo 8. června 1948, po které bylo následně vyrobeno 44 kupé a 8 kabrioletů. Na výrobě se podílelo 300 lidí.
Jako každý smrtelník stárne, stárnul i legendární konstruktér. Vážený prof. Ferdinand Porsche utrpěl mrtvici a dne 30. ledna 1951 ve Stuttgartu jako 75-ti letý senior jí podlehl. Zemřel, když se jeho sen konstruovat vlastní sportovní auta Porsche, stával realitou. Vedení firmy po jeho smrti převzal syn Ferry a dcera Luisa, kteří pokračovali v rodinném podniku produkující sportovní vozy.
Dům, kde se Prof. F. Porsche narodil stále stojí v jeho rodných Vratislavicích a nedávno byl zrekonstruován. V roce 2000 tam byla umístěna jeho pamětní deska stuttgartskou továrnou, jež připomíná dětství a dospívání tohoto vyučeného klempíře. Tento dům je nyní sídlem Ferdinandova fanklubu, který pronajímá místnosti, jež slouží jako výstavní prostory.
S vysokým osobním nasazením založil obyvatel Gmündu, obchodník se starožitnostmi, Helmut Pfeifhofer v roce 1982 první a jediné privátní PORSCHE- Automuseum v Evropě.
V tomto museu se nacházejí zkonstruované vozy od Dr. Porsche od značky Austro-Daimler, Steyr a Volkswagen až po závodní vozy Porsche vítězící na všech světových závodních dráhách, ale také na většině běžných ulic. Zájemci mohou nahlédnout i do archivní místnosti, kde se promítají videofilmy nebo diapozitivy s informacemi o technických raritách uskutečněných značkou Porsche.