Porsche a Targa Florio
Před více než 50. lety, přesněji 10. června 1956, oslavila společnost Porsche jedno ze svých historicky největších a nejvýznamnějších závodních vítězství. Italský závodní jezdec Umberto Maglioli se tehdy postaral o veliké překvapení, když se stal celkovým vítězem v Porsche 550 A Spyder na tehdy nejdelším a nejnáročnějším silničním závodě, Targa Florio.
Tehdy prakticky ještě mladá automobilka Porsche získala za toto vítězství celosvětové uznání. Bylo to totiž vůbec poprvé, kdy řidič s vozidlem o objemu do dvou litrů za sebou nechal automobily s mnohem větším motorem. S náskokem přibližně 15 minut před druhým vozem získal Umberto Maglioli první celkové vítězství pro Porsche ve světovém šampionátu.
Toto vítězství je o to víc překvapující vzhledem k tomu, že 550 A Spyder debutoval teprve 11 dnů před Targa Florio v závodě na Nürburgringu. To se potom stalo podnětem k tomu, aby vedoucí závodního oddělení Porsche, Huschke von Hanstein, odcestoval na Sicílii s Umbertem Magliolim a dvěma mechaniky, aby otestovali nový Spyder pro další konkurenceschopné závodní působení. Na rozdíl od jiných silničních závodů nebyly trasy během tréninku uzavřeny, a tak řidiči museli být připraveni na různé překážky a hlavně také provoz.
Tehdy to bylo vlastně pro Porsche vůbec poprvé, co se zúčastnilo tohoto legendárního závodu v době, kdy byl Targo Florio vnímán ještě jako prostředí pro velké italské stáje a byl doménou značek Alfa Romeo, Lancia, Bugatti a Ferrari. Maglioli zajel celých 720 kilometrů trasy zcela sám v čase 7 hodin, 54 minut a 52 sekund a díky velké spolehlivosti automobilu ho během jízdy nepotkalo žádné zdržení, stačilo za celou dobu jen jedno krátké zastavení v boxech kvůli doplnění paliva.
Ačkoli byl tento triumf prvním velkým vítězstvím značky v tomto slavném závodě, jméno Porsche již bylo v minulosti s Targa Florio několikrát spojováno. Více než 6000 zatáček a nespočet stoupání po horských silnicích na 720 kilometrů dlouhé trati v sicilské Madonii bylo pro automobilky jednou z největších výzev mezinárodního motoristického sportu již od roku 1906 po mnoho dalších desítek let. První oficiální ročník tohoto závodu vyhrál po devíti hodinách jízdy Alessandro Cagno ve voze Itala s motorem o objemu 14,8 litrů, jehož průměrná rychlost v závodě činila zhruba 50 km/h. Jméno Porsche se v souvislosti s Targa Florio objevilo poprvé v roce 1922, kdy se závodu zůčastnily čtyři vozy nazvané Sascha zkonstruované Ferdinandem Porsche pro společnost Austro-Daimler. S jedním z těchto vozů s jistotou zvítězil Fritz Kuhn ve třídě do 1100 ccm. Celkovým vítězem závodu se tehdy stal italský hrabě Giulio Masetti s mnohem silnějším 4,5-litrovým Mercedesem GP/14. Další Porscheho triumf následoval v roce 1924, kde si pro celkové vítězství dojel německý jezdec Christian Werner, a to ve 2-litrovém Mercedesu PP s turbokompresorem vyvinutém ve společnosti Daimler-Benz, ve které měl na vývoji vozu hlavní technický dohled právě Ferdinand Porsche.
Vítězství Umberta Maglioli v roce 1956 znamenalo počátek úspěšné závodní éry Stuttgartské automobilky. Po jeho překvapivém triumfu později přišel na scénu model 718 RSK Spyder a dvojice Edgar Barth a Wolfgang Seidel přinesli pro Porsche druhé celkové vítězství na Targa Florio. V roce 1960 vyhráli Joakim Bonnier a Hans Herrmann ve voze 718 RS 60 Spyder a v roce 1963 si v pak modelu 718 GTR Coupe dojeli pro vítězství Joakim Bonnier a Carlo Abate.
Další éra motoristického sportu Porsche přišla v roce 1964, kdy se na scéně objevil model 904 Carrera GTS navržený Ferdinandem Alexanderem Porsche, přezdívaným "Butzi". Závodní jezdci Antonio Pucci a Colin Davis se v modelu 904 zcela ztratili z dohledu všech konkurenčních vozů a v dubnu 1964 tak zajistili pro Porsche již páté celkové vítězství.
Zcela novou závodní éru pro automobilku znamenalo v roce 1964 zařazení Porsche 911 do motoristického sportu. Nově vyvinutý 6-válec použitý v modelu 906 Carrera 6 byl převzatý právě z Porsche 911 a ukázal svoje bezkonkurenční schopnosti nejen ve třídě vozů s obsahem do 2-litrů. V 50.ročníku závodu Targa Florio v roce 1966 vyhráli ve voze vybaveném prostorovým rámem a plastovým šasi Herbert Müller a Willy Mairesse.
V květnu 1967 startovala na Targa Florio flotila šesti závodních prototypů Porsche 910. Závod skončil ohromným úspěchem a Porsche obsadilo hned všechny tři první pozice. Jako první projeli cílovou čárou Rolf Stommelen a Paul Hawkins ve svém Porsche 910-8 před dvěma vozy 910-6. Porsche si tento hattrick zopakovalo i v roce 1968, ovšem tentokrát s vozem Porsche 907 pilotovaným Vicem Elfordem a Umbertem Magliolim.
V roce 1969 Porsche nasadilo na světový šampionát zcela nový model 908/02 Spyder. Z celkového počtu šesti vozů, které startovali na začátku závodu, se umístily hned čtyři na prvních čtyřech místech. Pro celkové vítězství si triumfálně dojela posádka Gerhard Mitter a Udo Schütz a zároveň také vytvořili nový traťový rekord s časem 6 hodin, 7 minut a 45 sekund.
V roce 1970 nasadilo Porsche na Targa Florio velice lehké a rychlé automobily 908/03 Spyder. Tento krok znamenal pro automobilku další triumf a závod tak skončil pro Porsche dvojnásobným vítězstvím. První projel cílovou čárou vůz s posádkou Jo Siffert a Brian Redman, druhý vůz pilotovali Pedro Rodriguez a Leo Kinnunen. Tento úspěch ještě doplnila nová rekordní průměrná rychlost závodu, která činila 128.57 km/h.
Historický milník přišel v roce 1973, kdy závod s přehledem vyhráli a získali tak pro Porsche jedenáctý vítězný titul Gijs van Lennep a Herbert Müller s vozem Porsche 911 Carrera RSR, čímž také ukázali velký potenciál modelu 911 ve vytrvalostních závodech. Tímto úspěchem také Porsche dovršilo své vítězné působení v závodě, jelikož v tomto roce se uskutečnil již poslední ročník Targa Florio pořádaný v rámci světového šampionátu. Porsche si za dobu svého působení na Targa Florio připsalo 9 stříbrných pozic a 12 bronzových, avšak s celkem jedenácti vítěznými trofejemi se Porsche stalo historicky vůbec nejúspěšnější automobilkou tohoto slavného závodu.
Po úspěšném působení na Targa Florio a několika vítězných trojejích pojmenovalo Porsche v roce 1967 po tomto závodě nový otevřený model 911 Targa s pevnou odnímatelnou střechou. Ten se nachází ve výrobním programu automobilky dodnes, avšak již v provedení s posuvnou skleněnou střechou a pohonem všech kol.
|