Životní příběh profesora Dr. „Ferry“ Porsche
Ačkoliv společnost Dr.Ing.h.c. F. Porscheho byla založena 1. dubna roku 1931 jako designérská a konzultační společnost pro pozemní, vodní a letecké dopravní prostředky, byl to právě Dr. Ferry Porsche, syn automobilového génia Profesora Ferdinanda Porsche, který přeorientoval společnost na automobilové zaměření a tím položil základní kámen jedné z nejslavnějších automobilek světa. Byla to jeho osobní zásluha, že značka Porsche je slavná dodnes.
Když se Ferdinand Anton Ernst Porsche, známý jako Ferry, narodil 19.9. 1909 ve Wiener Neustadtu v Rakousku, jeho otec byl technický ředitel společnosti Austro-Daimler. Ferry brzy začal vysedávat za volantem, v jedenácti letech mu otec jako vánoční dar sestrojil zmenšený Austro-Daimler vybavený 3,5 koní výkonným benzínovým motorem a když mu bylo dvanáct, byl přítomen na tehdy velmi slavném závodě Targa Florio.
Když se v roce 1923 rodina přestěhovala do Stuttgartu (Ferdinand Porsche se stal technickým ředitelem společnosti Daimler-Benz), stalo se toto jihoněmecké automobilové centrum Ferryho druhým domovem. Právě tady vystudoval a potkal zde i svoji ženu – Dorothu, se kterou měl později čtyři syny.
Když Ferdinand Porsche založil svoji nezávislou designérskou kancelář, začali pracovat společně. Jejich prvním kontraktem již v prvním roce existence byl dvoulitrový motor pro firmu Wanderer, označený jako Typ 7. Úspěch této konstrukce byl oceněn ale až později, kdy nově založená společnost Auto Union, která Wanderer koupila, vybrala Ferdinanda Porscheho jako konstruktéra nového supervýkonného monopostu pro Grand Prix, s nově stanovenou maximální váhou 750 kg.
Na designu a konstrukci monopostu s motorem umístěným hned za řidičem (jak je to běžné u všech novodobých F1) měl velký podíl právě Ferry. Méně známým faktem je, že Ferry vedl velkou část počátečního testování vozu, až do chvíle, než jeho otec jednoho dne prohlásil: „Mám mnoho řidičů, ale syna jen jednoho.“
Jedno z dalších aut navržených v dílně Porsche, sestrojených před 2.Světovou válkou, které mělo velký dopad jak na Ferryho tak na celý svět nebylo nic menšího, než legendární Volkswagen Beetle.
Válka samotná zasáhla i hluboko do života mladého designéra. Po přesunutí ze zdevastovaného Stuttgartu zpět do Gmundu v roce 1943 musel Ferry a pár jeho kolegů začít znova od začátku. Firma Porsche se držela díky opravám a konstrukcím jednoduchých zemědělských strojů.
Ferryho otce mezitím zadrželi Francouzi a ve vězení ho drželi až do roku 1947. Peníze na jeho osvobození získali díky úspěšným kontraktům v Itálii. Jedním z nich byla i Cisitalia Formula 1, slavnostně odhalena na Turínské MotorShow ve stejném roce. Bylo to první závodní auto s motorem uprostřed a náhonem na všechny kola.
Po tomto úspěchu se Ferry rozhodl sestrojit vlastní auto. Nalezl plány, které vytvořil v roce 1939 pro lehké, kompaktní auto založené na dílech z Volkswagenu, prakticky jediných dostupných komponentů v Německu. Auto mělo jednu obrovskou výhodu – bylo praktické pro každodenní použití. Ferry se stal otcem marketingového konceptu, který říká: „Pokud udělám auto, které mě naplní uspokojením, potom zde jistě musí být jiní se stejnými sny, kteří toto auto ocení a budou ho kupovat.“
První auto honosící se jménem Porsche, model 356, bylo uvedeno na trh 8.června 1948. Následující rok, z důvodu podpory pokračování výroby modelu 356, Ferry Porsche sjednal kontrakt s hlavou Volkswagenu, Heinzem Nordoffem, na dodávku nových dílů. Kromě toho kontrakt zaměstnal Dr. Ing. h.c. F. Porscheho jako konzultačního inženýra Volkswagenu, jediného importéra VW v Rakousku a příjemce renty za každého VW Brouka vyrobeného ve Wolfsburgu.
Přesně 52 kusů 356ek bylo vyrobeno v rakouském Gmundu, než se společnost vrátila do Stuttgartu. Produkce poté pokračovala v březnu 1950. Během téhož roku Porsche začalo vyvíjet vlastní motor – Carrera. Výroba modelu 356, kde se na začátku předpokládalo prodání tak 500 kusů, byla ukončena v roce 1965, kdy dosáhla více než 78 000 kusů!
Od roku 1951, kdy startovalo a vyhrálo svoji třídu v závodu Le Mans, bylo jméno Porsche bráno jako synonymum úspěchu v motorismu. Vedle četných triumfů bylo Porsche 14x oceněno jako „World Endurance Champion in sports car racing“, a do roku 1970 vyhrálo závod Le Mans celkem 15x. Světoznámá rallye Monte Carlo patřila čtyřikrát Porsche 911 a experimentální 4WD 911 Carrera vyhrála v roce 1984 pouštní rallye Paříž-Dakar.
Ferry Porsche přinášel značné investice do rozvoje firmy a zasloužil se o celosvětovou reputaci Porsche jako nezávislého, soukormého výrobce technologicky vyspělých sportovních a závodních aut světové úrovně.
V roce 1965 byl Ferry Porschemu Technickou Univerzitou ve Vídni udělen čestný doktorát za úspěchy v automobilismu. V roce 1984, na jeho 75. narozeniny mu byl udělen titul „Professor“.
Profesor Ing.H. C. Ferry Porsche zemřel 27. března 1998 v Zell am See a dožil se tak překrásných 88 let.