997 GT3 R Hybrid
V roce 1900 Ferdinand Porsche zkonstruoval první hybridní automobil na světě a těšící se obrovskému zájmu byl prezentován na autosalonu v Paříži.
Vůz značky Lohner-Porsche byl tehdy poháněn dvěma elektromotory umístěnými přímo v nábojích předních kol, které byly dobíjeny přes dynamo spalovacím motorem. S trochu vylepšenou verzí pak Ferdinand vyhrál v roce 1902 závod do vrchu na Exelbergu. Bylo to již jeho druhé vítězství v závodě do vrchu s podobným vozem (v předchozím závodě do vrchu Semmering dokonce vytvořil nový traťový rekord).
Přesně po 110 letech Porsche na autosalonu v Ženevě představí novou podobu hybridního automobilu, závodní model 911 GT3 R, který je odvozen od nedávno představené klasické GT3 R. Otevírá se tak nová závodní éra značky Porsche, která již má na svém kontě za zhruba 45 let celkem přes 20 000 vítězných trofejí.
Ačkoli byl v září 2007 na autosalonu ve Frankfurtu představen prototyp Cayenne Hybrid, tak nyní Porsche přichystalo velké překvapení, když spolu s modelem 911 Turbo S přiveze do Ženevy i hybridní závodní 911 GT3 R, která se tak stane první hybridní 911-kou a zároveň prakticky prvním vyráběným Porsche s hybridním pohonem. Automobil má vzadu uložený 6-válec boxer o výkonu 353 kW (480 koní), který pohání tradičně zadní nápravu. Mimo to jsou však vpředu umístěny dva elektromotory, každý o výkonu 60 kW (82 koní), které navíc pohání přední kola. Tento pohon byl vyvinut speciálně pro závodní použití a jeho specialita spočívá především v použití setrvačníku, který vyráběbí elektřinu namísto klasických akumulátorů. Setrvačník je umístěn vedle řidiče a je zdrojem elektřiny pro oba přední elektromotory.
Samotný setrvačníkový generátor není nic jiného než elektromotor, který se dokáže roztočit až na 40 000 ot./min. Právě v tomto pohybu se potřebná energie uchovává v mechanické podobě. Jakmile se řidič dotkne brzdového pedálu, z obou elektromotorů se stanou generátory a v nich vzniklá elektřina roztáčí setrvačník. Při akceleraci nebo předjíždění pak může řidič tuto mechanicky uschovanou energii využít pro zvýšení dynamických jízdních vlastností vozu.
Setrvačník totiž začne nashromážděnou mechanickou energii přeměňovat na 120 kW (164 koní) elektrické energie, která pohání přední kola. Tato energie, která se v běžných automobilech ztrácí ve formě tepla v brzdové soustavě, je nyní velmi účinně používána jako doplňkový zdroj síly. Dodatečný výkon nemusí být nutně použit pouze pro zvýšení dynamiky, ale také pro úsporu paliva. Je tedy možnost zmenšit například objem a hmotnost palivové nádrže nebo méně často zajíždět pro natankování paliva do boxů.
Po představení hybridní GT3 R na Ženevském autosalonu se automobil naostro předvede ve vytrvalostních závodech na Nürburgringu. Samotným vrcholem pak bude závod 24 hodin na Severní smyčce (Nordschleife) okruhu Nürburgring, který se bude konat 15. a 16. května 2010. Záměrem účasti na tomto závodě však není ani tak dojet si pro vítězství, ale spíše otestovat tuto hybridní technologii ve skutečném závodním nasazení, což pomůže s vývojem tohoto hybridního pohonu pro budoucí modely. Je tedy více než zřejmé, že je jen otázkou času, kdy se dočkáme hybridního pohonu i v sériových vozech.
Porsche má dále v plánu postavit závodní automobil s hybridním pohonem na slavnou 24 hodinovku Le Mans pro rok 2012, kdy budou závodní předpisy pro hybridní vozy příznivější.
Videa