Novinky na Frankfurtském autosalonu 2009
Mezinárodní autosalon ve Frankfurtu se neodvratně blíží a Porsche na něm hodlá ukázat celkem čtyři novinky i nové luxusní kupé Panamera, které se zároveň v této době oficiálně dostává do prodeje. Autosalon bude probíhat od 17. do 27. září a představit by se mělo celkem 82 novinek. Pojďme si stručně připomenout co vše si sebou přiveze automobilka Porsche.
Jedním z vystavovaných kousků je již avizovaná Panamera, jejíž světová premiéra se odehrála již na autosalonu v Šanghaji. Panamera má pod kapotou osmiválcové motory s přímým vstřikováním paliva o objemu 4,8 l. Zatím nejslabší verze Panamera S disponuje výkonem 294 kW (400 koní) a verze Turbo 368 kW (500 koní).
Atmosférická verze je k dispozici také s pohonem všech kol. Panamera má také propracovanou aerodynamiku. Podobně jako u modelu 911 se v zadní části při vyšších rychlostech automaticky vysouvá spoiler a zvyšuje tak přítlak vozu. K výborné ovladatelnosti vozu přispěla i relativně nízká hmotnost vozu použitím lehkých materiálů při výrobě vozu. Turbo se oproti standardním verzím může pochlubit navíc adaptivními vzduchovými tlumiči, které lze nastavit buď manuálně nebo automaticky podle stylu jízdy. Panamera se tak může z luxusního kupé během okamžiku změnit na tvrdou okruhovou zbraň nebo naopak.
Vedle Panamery se premiérově ukáže modernizované 911 Turbo. To bude mít pod kapotou úplně nový motor o objemu 3,8 l o výkonu 368 kW (500 koní). Stejně jako předtím bude Turbo poháněno všemi koly, ale novinkou je systém Porsche Torque Vectoring, který napomáhá přesnější ovladatelnosti v zatáčkách.
Možností bude i řazení páčkami na volantu. Mezi další novinky zmiňme přímé vstřikování paliva a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku PDK, která nahrazuje předchozí Tiptronic. Tyto inovace se objevily také ve faceliftu Carrery, Targy a GT3. Maximálka stoupne o něco málo na 312 km/h, zato akcelerace 0-100 km/h se bude pyšnit úchvatnou hodnotou 3,4 s. V prodeji bude k mání za 145.871 Euro (asi 3 800 000 Kč) ve verzi kupé a 157.057 Euro (4 100 000 Kč) v otevřené verzi.
Dalším vystaveným kouskem bude nová GT3 RS, o které jsme již psali. Objem šestiválcového motoru zde také vzrostl na 3,8 l a disponuje celými 450 koňmi. To znamená 118 koní na litr a to bez použití turbodmychadla. Nový motor je nejen výkonnější, ale také točivější a proti dosavadním zvyklostem má v 911 GT3 RS vyšší maximální výkon než v 911 GT3.
Nová GT3 RS je také o 10 kg lehčí než standardní GT3, má kratší odstupňování převodovky a velké zadní karbonové křídlo s hliníkovými oporami. Nově je na přání dodávaný lithium-iontový akumulátor, který nahrazuje klasickou autobaterku a na hmotnosti ušetří dalších 10 kg. Jízdní vlastnosti zdokonaluje mimo jiné i větší rozchod zadních kol a poprvé také i přední nápravy. Díky tomu je karoserie rozšířena jak v zadní části s ještě širšími blatníky než doposud, tak i vpředu. Vpředu jsou kola obuta do sportovních pneumatik o rozměrech 245/35 ZR 19 a vzadu 325/30 ZR 19. Pro úplnost se GT3 RS chlubí maximálkou 310 km/h a akcelerací 0-100 km/h za 4s. V prodeji bude za 122 400 euro bez daně (tedy asi 3 750 000 Kč s daní).
Vedle nové GT3 RS se představí také od ní odvozená GT3 Cup. Je ale ještě ostřejší a je určená hlavně na okruhy a automobilové soutěže, mimo jiné tradičně pro Porsche Mobil1 Superecup. Stejně jako GT3 RS bude poháněna šestiválcem 3,8l o výkonu 450 koní. Oproti RS však samozřejmě ušetří něco na váze, bude mít širší a níže posazenou karosérii, mohutné zadní přítlačné křídlo a k dostání bude pouze se sekvenční šestistupňovou převodovkou. Maximální rychlost se může dle nastavení a zpřevodování vyšplhat až na 314 km/h. V prodeji bude za 149 850 euro bez daně (asi 4 700 000 Kč s daní).
Poslední novinkou je speciální limitovaná edice Porsche 911 Sport Classic, vycházející ze sériové Carrery S s motorem 3,8l, ale s výkonem navýšeném na 408 koní. Porsche 911 Sport Classic bude vyroben v sérii 250 kusů a oproti stadrardní Carreře S bude mít kromě navýšeného výkonu také širší rozchod zadních kol, nově tvarovanou střechu ve stylu Carrery GT, 19-ti palcová kola připomínající klasické "Fuchsy", ale především charakteristický zadní spoiler ve tvaru kachního ocasu, který je známý z legendární Carrery 2.7 RS.
Nová Carrera CS je tedy jakýmsi odkazem především na klasické a špičkové modely Porsche. Dalšími odlišnostmi od sériových 911 jsou například loga Sport Classic, závodní pruhy nebo čiré zadní světlomety. Standardní výbavou budou keramické brzdy PCCB a aktivní podvozek PASM. V prodeji bude za 169 300 eur (4 300 000 Kč) a očekává se opravdu velký zájem o tento vůz.