Porsche slaví 60 let výroby ve Stuttgartu
Porsche v letošním roce slaví 60. výročí výroby automobilů ve Stuttgartském předměstí Zuffenhausen. V továrním muzeu Porsche probíhá k této příležitosti speciální výstava.
Všechno to začalo v roce 1938, kdy se konstrukční a návrhářská kancelář Porsche přestěhovala z centra Stuttgartu do nové skupiny staveb v Zuffenhausenu. Tento krok se již od začátku stal nesmazatelnou kapitolou v historii automobilky. Právě zde totiž ještě v roce 1938 vznikla jednak první série slavného Volkswagenu Brouk a poté v roce 1939 model Porsche 64, který je označován za praděda všech sportovních vozů Porsche v pozdějších letech. Tento aerodynamický sportovní vůz, původně určený pro závod Berlín-Řím, se poté stal vzorem pro všechny následující modely Porsche.
Po válce začala výroba modelové řady 356 v rakouském městě Gmünd, avšak toto řešení němělo dlouhého trvání. Po několika prvních vyrobených vozech Porsche 356 v roce 1948 se koncem roku 1949 Porsche vrátilo zpět do Stuttgartu. Budovy v Zuffenhausenu byly v té době ještě stále obsazeny americkou armádou, a tak si automobilka pro první vozy pronajala nedalekou výrobní halu v areálu karosárny Reutter, kde se začalo s přípravami na výrobu automobilů začátkem roku 1950.
První Porsche 356 bylo vyrobeno ve Stuttgartu dne 6. dubna 1950 a do konce tohoto roku činila celková produkce 369 kusů. Úspěch sportovních vozů Porsche jasně potvrzují nejen údaje o prodejnosti vozů, ale další rozšíření výrobních prostor v Zuffenhausenu. Nové budovy navrhoval dobře známý architekt Rolf Gutbrod a byly dokončeny v roce 1952. V roce 1956 bylo vyrobeno jubilejní Porsche 356 s pořadovým číslem 10 000. Další rozšíření podniku následovalo v roce 1960, kdy bylo přistaveno nové oddělení pro prodej vozů a zákaznický servis.
Téměř okamžitě po zavedení výroby nového modelu Porsche 911 v roce 1964 převzala automobilka Porsche firmu Reutter spolu s přibližně 1000 zaměstnanci. Dnes je v Zuffenhausen vyráběna kompletní modelová řada 911, stejně jako řada Boxster a všechny vlastní motory.
Pro zajištění pružnosti výroby vyvinulo Porsche několik speciálních řešení, včetně montážní linky v lakovny obsažené v několika patrech budovy. Další zajímavostí je, že sériové modely jsou vyráběny společně se závodními vozy na jedné montážní lince. Na rok 2011 je pak připraveno otevření nové ekologické lakovny.
Evoluce 356-ky Evoluce 911-ky Porsche museum - Fotogalerie