Historie 911 R (1967)

Porsche 911 je známé po celém světě nejen pro velké množství variant silničních sportovních vozů, ale především pro nespočetná vítězství v různých závodech po celém světě.

1967 Porsche 911 R V minulosti ale nemělo vždy jednoduchou cestu a zažívalo období, kdy se ozývaly hlasy pro ukončení vývoje této ikony sportovních aut. Oproti předchozí 356 se totiž výrazně zvýšila nejen cena, ale také hmotnost vozu. Ve Stuttgartu si ale naštěstí byli vědomi velkého potenciálu vozu a během prvních deseti let vznikla celá škála variant s označením T, E, L a S s výkony od 110 do 160 koní a od roku 1967 přibyla do nabídky také unikátní otevřená verze Targa.

1967 Porsche 911 R I když se 911 v rukou soukromých jezdců využívala na závodních okruzích prakticky už od začátku, přišlo v roce 1967 oddělení motorsportu pod vedením Hanse Mezgera, Petera Falka, Rolfa Wüthericha a také Ferdinanda Piëcha s mnohem ostřejší verzí, která se vyznačovala především nízkou hmotností a výkonnějším motorem.

1966 Porsche 911 S O rok dříve představená 911 S měla hmotnost v závislosti na výbavě už tak nízkých 1080 kg, ale inženýři v Zuffenhausenu zašli s 911 R ještě dále. Dveře a kapota byla vyrobena ze sklolaminátu, boční i zadní okno z průhledného plastu. Karosérie byla vyrobena z tenčích ocelových plechů a zcela vynechána byla hluková a tepelná izolace, stejně jako zadní sedadla. Namísto klasických koberečků byly použity tenké gumové. Vynecháno bylo také víko odkládací přihrádky, výplně dveří, kryt zámku zapalování a kryty vnějších klik dveří. V zadní části byla namontována čtyři malá kulatá světla a zmenšeny byly také přední směrovky. Výsledkem toho všeho byla úspora bezmála 280 kg na váze oproti základní 911.

1967 Porsche 911 R V zadní části vozu byl umístěn 2-litrový motor o výkonu 210 koní optimalizovaný uznávaným konstrukčním inženýrem z vývojového oddělení Porsche Hansem Mezgerem. Pětistupňová sportovní převodovka byla převzata z modelu 906 Carrera 6 a přenášela výkon na zadní kola. Některé vozy byly následně vybaveny motorem typu 901/21 se vstřikováním paliva o výkonu 230 koní z Porsche 910. Nejprve byly vyrobeny čtyři prototypy s karoserií 911 S, které byly představeny výkonné radě Porsche za účelem zahájení homologační série. Pro zařazení do kategorie GT by však muselo být vyrobeno minimálně 500 vozů, ale vzhledem k velkým změnám a také nedostatku jízdního komfortu byl vůz považován v takovém počtu za neprodejný. Vyrobeno tak bylo pouze dalších 20 kusů, které byly prodány vybraným závodním jezdcům za cenu 45 000 Marek.

1967 Porsche 911 R Circuito del Mugello Protože 911 R nebyla homologována do třídy GT, musela startovat ve třídě prototypů, kde však měla proti plnokrevným závodním vozům jen malé šance. I tak se ale dostavilo několik významných úspěchů, především v silničních závodech, rallye a závodech do vrchu. Závodní debut přišel červenci 1967 na okruhu Circuito del Mugello, kde 911 R skončila za dvěma vozy Porsche 910 na celkovém 3. místě s jezdci Vic Elford a Gijs van Lennep. Nejenže za sebou nechali celou flotilu Alfy Romeo, ale porazili také Ford GT40 Mk III, který obsadil čtvrté místo. Historický úspěch přišel v závodě Marathon de la Route v roce 1967, kde po celých 84 hodinách na Nürburgringu dosáhla 911 R s poloautomatickou převodovkou Sportomatic velmi uznávaného celkového vítězství. Za volantem seděli Hans Herrmann, Jochen Neerpasch a Vic Elford.

1969 Porsche 911 R Tour de France V září 1967 obsadil Gerhard Mitter 1. místo v kategorii sportovních vozů do objemu 2 litrů v závodě ADAC Hillclimb Trophy v jižním Německu a v celkovém pořadí se umístil na 3. místě. V roce 1968 se umístil na 3. místě v Mugello Grand Prix a v roce 1969 Gérard Larrousse skončil na 1. místě v Rallye Neige et Glace. Na podzim pak následovalo další celkové vítězství na Tour de Corse, ale nejvýznamnějším závodním úspěchem bylo 1. místo na Tour de France, rovněž s Gérardem Larroussem za volantem.

1967 Porsche 911 R BP Racing Monza Na podzim roku 1967 vzbudili velkou pozornost závodní jezdci Jo Siffert, Dieter Spoerry, Rico Steinemann a Charles Vögele, kteří se vydali překonat několik světových rekordů na okruh v italské Monze. Původně chtěli pro tento účel použít model 906 Carrera 6, ale jako vhodnější varianta do místních podmínek se ukázala 911 RR. Jedinou nutnou úpravou na voze byla změna převodových poměrů. Kvůli předpokládanému vysokému vytížení nejvyššího převodového stupně byly 4. a 5. rychlostní stupeň vybaveny shodným vysokorychlostním převodovým poměrem. Legendární rekordní jízda se odehrála na začátku listopadu 1967 a trvala tři dny a tři noci. Po 20 000 km na plný plyn bylo vytvořeno 5 nových rychlostních světových rekordů a 14 mezinárodních rekordů třídy, všechny při průměrné rychlosti vyšší než 200 km/h.

Navzdory těmto úspěchům dnes stojí 911 R ve stínu budoucí legendy Carrery RS 2.7 z roku 1972 i dalších sportovních verzí 911. Vyrobeno bylo celkem 24 kusů (20 vozů + 4 testovací prototypy). Původní model dnes patří mezi nejžádanější vozy mezi sběrateli a je prakticky nesehnatelný. V roce 2016 představilo Porsche limitovanou edici 911 R v řadě 991 jako připomínku 50. výročí představení původní verze.

Srovnávací tabulka

911 S 911 R
Typ motoru: 6-válec boxer Typ 901/02 6-válec boxer Typ 901/22
Obsah válců: 1991 1991
Výkon: 119 kW (160 HP) při 6600 ot./min. 154 kW (210 HP) při 8000 ot./min.
Kompresní poměr: 9,8 : 1 10,3 : 1
Hmotnost: 1080 kg 830 kg
Max. rychlost: 225 km/h 230 km/h
Průměrná spotřeba: 10,2 l/100 km 13,3 l/100 km
Palivová nádrž: 62 litrů 100 litrů
Původní cena: 24 000 DM 45 000 DM
Legenda jménem Carrera RS Evoluce 911-ky (1963-2004) 911 Carrera 3.2 (1984 - 1989)

Steve