50. výročí modelu 911

50-vyroci-modelu-911_01

Vůbec první Porsche 911 byla poprvé představena 12. září 1963 na Frankfurtském autosalonu. Jedna z největších legend mezi sportovními vozy nyní slaví velké jubileum. Již 50 let je model 911 srdeční záležitostí nejen značky Porsche, ale i všech fanoušků značky. Na kontě má více než 800 tisíc vyrobených kusů a snad neexistuje jiný vůz s tak dlouhou tradicí. Od roku 1963 vzbuzuje nadšení a současně se stává etalonem pro ostatní výrobce sportovních aut. Je také jakýmsi vzorem pro ostatní modelové řady Porsche.

50-vyroci-modelu-911_02

Každá nová generace přináší nové inovace a nejmodernější technologie, které spojují kombinaci sportovního využití s každodenní použitelností. Každá modelová řada je svým způsobem unikátní, ale vždy se drží svých tradic. Ferry Porsche, otec zakladatele 911-ky Ferdinanda A. Porscheho, jednou prohlásil: „911 je jediné auto, s nímž člověk může jet z afrického safari do Le Mans, potom do divadla a nakonec ještě jezdit po ulicích New Yorku.“ Takto pěkně se dají shrnout vlastnosti modelu v jedné větě.

50-vyroci-modelu-911_03

Jednou z velkých předností vozu je jeho vyspělá technika, která mnohdy udává směr i ostatním výrobcům aut. Spousta inovativních řešení pochází ze zkušeností z motoristického sportu, kde má Porsche bohaté zkušenosti. Model 911 je jako doma na každém závodním okruhu na světě, kde už dlouhá léta ukazuje svoje schopnosti. Porsche má na kontě přes 30 tisíc vítězství v různých soutěžích a závodech, z toho dvě třetiny vybojovala právě 911.

50-vyroci-modelu-911_04

Porsche v rámci kulatého jubilea připravilo bohatou sérii oslav. Na veletrhu Retro Classics ve Stuttgartu Porsche vystavilo čtyři výjimečné vozy. K vidění byl model 911 Turbo 3.0 z roku 1974, prototyp 911 Turbo Cabriolet z roku 1981, silniční verze 911 GT1 z roku 1997 a také prototyp 754 „T7“ navržený Ferdinandem Alexandrem Porsche (Butzim) již v roce 1959. V Porsche Muzeu ve Stuttgartu je připravena dlouhodobá expozice týkající se historie modelu 911. Jeden zrestaurovaný model 911 z roku 1967 navštíví během roku různé mezinárodní výstavy, veletrhy a historické sportovní události po celém světě.

50-vyroci-modelu-911_05

U příležitosti výročí nechá Porsche vyrobit speciální sérii 911 50th Anniversary Edition v počtu 1963 kusů. Automobilka novinku ukáže 12. září na autosalonu ve Frankfurtu, tedy symbolicky na místě, kde se poprvé představila původní 911. Limitovaná edice vychází z Carrery S s několika stylovými vylepšeními a volitelnými doplňky. 50th Anniversary Edition má pohon zadních kol, ale využívá širší karoserii z Carrery 4 s pohonem všech kol.

50-vyroci-modelu-911_06

Součástí standardní výbavy je systém Porsche Torque Vectoring, který obsahuje mechanický samosvorný diferenciál, nebo systém adaptivního odpružení Porsche Active Suspension Management (PASM). O pohon se stará 3,8-litrový 6-válec o výkonu 400 koní. Na první pohled jsou zjevná vylepšení jako 20-palcová litá kola ve stylu klasickych kol Fuchs, zatmavené rámečky světlometů a chromované prvky na krytu motoru. Speciálně pro tuto edici je k dispozici barva Geyser Grey nebo také tmavší odstín šedé a standardní čedičová černá barva Carrera S.

Doba temna pro Porsche 911 911 Carrera 3.2 (1984 - 1989) Evoluce 911-ky (1963-2004) Historie Turba

Přehled generací modelu 911

Původní 911
(1963-1973)
série G
(1973-1989)
řada 964
(1988-1994)
řada 993
(1993-1998)
V roce 1963 se představila na autosalonu ve Frankfurtu jako typ 901. Přejmenování na 911 následovalo při uvedení na trh roku 1964. Vzduchem chlazený šestiválcový motor typu boxer měl výkon 130 k, což stačilo na nejvyšší rychlost 210 km/h. V nabídce bylo i 4-válcový model 912. Od roku byl uveden model 911 S s výkonem 160 koní a koncem roku unikátní otevřená verze Targa. V roce 1972 uvedena legendární Carrera RS 2.7 s motorem o výkonu 210 koní, u které byl poprvé použit přítlačný spoiler na sériovém automobilu. Nejdéle vyráběná generace. Typické jsou nepříliš oblíbené gumové blatníky, které ale splňují nejnovější požadavky nárazových zkoušek USA. Tato generace přinesla první sériově vyráběné auto s přeplňovaným motorem, 911 Turbo s výkonem 260 koní a výrazným zadním spoilerem. V roce 1977 představeno 911 Turbo 3.3 s přidaným mezichladičem stlačeného vzduchu s motorem o výkonu 300 koní. V roce 1983 uveden typ 911 Carrera SC s objemem 3,2 l a výkonem 231 koní. V roce 1989 vznikl sběrateslký kousek 911 Carrera Speedster. První velká modernizace, v roce 1988 uvedena nová 911 Carrera 4 se vzduchem chlazeným 3,6-litrovým motorem boxer o výkonu 250 koní. Vůz mimo jiné nově disponoval výsuvným zadním spoilerem a výbavou zahrnující ABS, posilovač řízení nebo airbagy. Přepracován byl podvozek, odpružení pomocí vinutých pružin, nahrazující dřívější torzní tyče. Novinkou byl pohon všech čtyř kol v základní verzi 911. V roce 1990 představeno nové 911 Turbo s motorem 3,3 litru, od roku 1992 3,6 litru a výkonem 360 koní. Mezi vyhledávané verze patří Carrera RS, Turbo S nebo Carrera 2 Speedster. Mezi fanoušky dodnes nejoblíbenější generace 911, vyznačující se neobyčejnou vyzrálostí techniky, spolehlivostí, ale také obratností, která byla výsledkem použití zcela nového hliníkového podvozku. Verze Turbo poprvé dostaly dvojité přeplňování a pohon všech kol. Novinkou v nabídce je model 911 GT2, vůz pro příznivce mimořádně rychlých sportovních vozů. Model 911 Targa má poprvé elektricky ovládané sklo zajíždějící za zadní část střechy. Je to poslední generace 911 se vzduchem chlazeným motorem.

řada 996
(1997-2005)
řada 997
(2004-2012)
řada 991
(od roku 2011)
Zcela nový model, ale stále si zachovává charakter původní 911. Použit je nový vodou chlazený motor boxer, který byl velmi perspektivní pro snižování emisí, hlučnosti a spotřeby paliva. Design byl v mnoha ohledech podobný modelu Boxster se světlomety s integrovanými blinkry, které se staly inspirací pro další výrobce aut, ale u fanoušků Porsche se setkali spíše s kritikou. Interiér je o poznání komfortnější. V roce 1999 představen zcela nový model 911 GT3, který nesl odkaz legendárního modelu Carrera RS. V roce 2000 uvedena 911 GT2 se standardně dodávanými keramickými brzdami. Návrat k tradičnímu designu s oválnými světlomety s oddělenými blinkry. Motor typu boxer s objemem 3,6 litru v modelu Carrera nabízel výkon 325 koní a v modelu Carrera S měl 3,8 litru a 355 koní. Carrera S je nově standardně vybavena aktivním podvozkem Porsche Active Suspension Management. V roce 2006 přišlo nové 911 Turbo, který jako první sériově vyráběný vůz disponoval zážehovým motorem vybaveným turbodmychadly s variabilní geometrií rozváděcích lopatek. V roce 2008 proběhla modernizace řady 997, vozy dostaly systém přímého vstřikování paliva a dvouspojkovou převodovku PDK. Asi největší technologická inovace. Kompletně nový podvozek s prodlouženým rozvorem, širším rozchodem kol a většími pneumatikami. Základem je program Porsche Intelligent Performance, který spočívá ve snižování spotřeby paliva při současném zvyšování výkonu. Zmenšení zdvihového objemu na 3,4 litru u základního modelu Carrera v kombinaci použití oceli a hliníku na konstrukci karoserie vedou k citelnému snížení hmotnosti. Velkou novinkou je 7-stupňová manuální převodovka. Mezi mnoha fanoušky si vysloužila označení jako nejlepší 911 všech dob.


Steve