'82 924 Carrera GTS Clubsport


Existuje několik důvodů, proč výrobci závodí. Vylepšování plemene je samozřejmě nejušlechtilejší, ale častěji je to zkusit a prodat více aut. Byl to zcela jistě případ toho druhého, když Porsche na IAA 1979 ve Frankfurtu ukázalo závodní verzi 924 Turbo. Přezdívaný „Carrera“ a natřený bílou barvou, vyznačoval se rozšířeným tělem a naběračkou kapoty. Tvar koncepčního vozu by tvořil základ pro omezenou sérii homologačních speciálů. Závodní inženýři Porsche vyvinuli vedle sebe jak silniční homologační speciál, tak závodní vůz. Silnice 924 Carrera GT vycházela z 924 Turbo, ale byla značně rozšířena a odlehčena. Zvýšením tlaku turba a komprese produkoval foukaný čtyřválcový motor působivých 210 koní. Výroba 400 požadovaných exemplářů byla zahájena v srpnu 1980 a navzdory vysoké ceně a skutečnosti, že byly k dispozici v černé, červené nebo stříbrné barvě, se prodávaly jako teplé rožky. 924 byla vždy chválena pro svou skvělou ovladatelnost as dodatečným výkonem a širším rozchodem to byl pořádný silniční závodník. Zatímco Carrera GT byla stále ve vývoji, první závodní vozy se již montovaly ve Weissachu. Přestože ještě nebyly plně homologovány, pro letošní závod v Le Mans byly připraveny tři závodní vozy 924. Ve srovnání s Carrerou GT se nový závodní vůz vyznačoval ještě širší karoserií se čtyřmi velkými světlomety určenými pro závodění ve tmě v Le Mans. Motor byl dále vyvinut a vybaven masivním příďovým mezichladičem a systémem vstřikování paliva Kugelfischer. Tlak turba se téměř zdvojnásobil a výsledkem bylo ohromujících 320 koní. Dalším odlehčením se hmotnost výrazně snížila na 945 kg z 1180 silničního vozu. Strana 1 z 2 Další >> Tato tři Porsche, která ještě nebyla homologována, byla nucena závodit ve třídě GTP proti vozům, které byly od základu vyrobeny jako závodní vozy. Vhodně byly 924 přejmenovány na Carrera GTP. Je zřejmé, že smolař, Porsche vše okořenil tím, že provozoval tři vozy jako britský, americký a německý tým. Čtyřválcoví závodníci byli v kvalifikaci zastíněni mnohem větší konkurencí s motory a umístili se na 34., 44. a 46. místě na startovním roštu. Ve velmi mokrém závodě se ovladatelnost 924 a proslulá spolehlivost Porsche prosadily, když vozy postupně stoupaly na rošt, zatímco ostatní vozy sklouzly ze silnice nebo vyhasly. „Německá“ Carrera GTP se nakonec probojovala na celkově šesté a třetí ve třídě. Další dva vozy skončily páté a šesté ve třídě. Krátce po závodě v Le Mans byla nabídnuta Carrera GT a do Vánoc sjelo z výrobní linky 406 exemplářů. To uvolnilo cestu pro druhý a extrémnější homologační speciál potřebný k homologaci vozu Carrera GTP. Nový silniční vůz, přezdívaný Carrera GTS, byl lehčí a zejména příď připomínal vůz GTP více. V důsledku toho se tlak turba ještě zvýšil s výkonem 245 koní. Díky tomu bylo Carrare GTS poměrně obtížné řídit a mnoho z nich bylo vybaveno volitelným „Club Sport“ s výkonem 275 koní a používalo se jako závodní vozy. Vše natřeno červeně, požadovaných padesát vozů bylo připraveno a seřazeno ke kontrole v březnu 1981. V březnu 1981 byl závodní vůz 924 Carrera plně homologován a výroba nového podvozku byla v plném proudu. Aby se odlišil od vozů, které závodily v Le Mans v roce 1980, byl nový vůz nazván Carrera GTR. Zahrnulo všechny získané poznatky a použilo nejvýkonnější motor 924. Překvapivě všech 375 koní GTR bylo stále přenášeno ze spojky na transaxli sériovým kloubovým hřídelem 924 Turbo z lehké slitiny. V Le Mans byly nasazeny dva příklady, ale nesplnily vysoká očekávání. Jedno auto odstoupilo předčasně, zatímco druhé skončilo na vzdáleném čtvrtém místě ve třídě. V roce 1982 se závodilo se třemi vozy a tentokrát s větším úspěchem, protože BF Goodrich vstoupil příkladem a dosáhl vítězství ve třídě. Bylo to poslední vystoupení pro 924 v Le Mans, protože bylo nahrazeno dvojitým vačkou 944. GTR se nadále závodilo v Severní Americe, ale s omezeným úspěchem. << Předchozí Stránka 2 z 2
Fotogalerie




údaje o výkonu | |
---|---|
Typ motoru: | řadový 4-válec |
obsah válců: | 1984 ccm |
výkon: | 198 kW (270 HP) při 6500 ot./min. |
točivý moment: | 334 Nm při 5500 ot./min. |
palivový systém: | Nepřímé vstřikování paliva |
podvozek & pohon | |
umístění motoru: | vpředu |
pohon: | zadních kol |
brzdy: | kotoučové, chlazené vzduchem |
statistiky | |
max. rychlost: | 250 km/h |
zrychlení (0-100 km/h): | 4.4 s |
zrychlení (0-160 km/h): | 10.1 s |
zrychlení (0-200 km/h): | 17.1 s |
průměrná spotřeba: | 12.1 l / 100 km |
dojezd: | 696 km |
rozměry | |
hmotnost: | 1060 kg |
délka: | 4320 mm |
šířka: | 1735 mm |
výška: | 1270 mm |
zavěšení kol: | 2400 mm |
palivová nádrž: | 84 l |
převodovka | |
typ převodovky: | manuální |
počet převodových stupňů: | 5 |