'81 935 JLP-3 (930)

 (x) - 1 KB

Po mnoho let vládly různé podoby Porsche 935 americkému šampionátu IMSA. I když byla výroba oficiálně ukončena v roce 1979, Porsche nadále dodávalo zákazníkům komponenty, včetně kompletních skořepin, aby vozy zůstaly konkurenceschopné ještě několik dalších sezón. Někteří z těchto zákazníků dále vylepšili stárnoucí design 935 tím, že postavili lehčí a pevnější vozy s trubkovým rámem od nuly. Když se důraz Porsche v následujících letech přesunul na design a vývoj sportovních prototypů 956 a 962, účastníci začali vyrábět své vlastní Porsche 935 s využitím některých prvků továrních návrhů a povinných součástí výroby: motor, převodovka, čelní sklo, střecha a rámy dveří. Nejznámější byli závodní bratři Kremerové, kterým se těsně vyrovnal Reinhold Jöst. V USA se konkurenti IMSA jako Bob Akin a Dick Barbour obrátili na místní stavitele, aby jim poskytli vlastní Porsche 935. Nejslavnější a nejúspěšnější z nich je 935 JLP-3 postavený pro tým JLP Racing Johna Paula Sr. specialisty GAACO z Gruzie. Jak název napovídá, JLP-3 byl ve skutečnosti třetí 935 vytvořený speciálně pro JLP Racing, ale dva dřívější stroje byly postaveny na granátech dodaných Porsche. Pro 935 JLP-3 byl od nuly postaven trubkový prostorový rám. Jednou z inspirací pro tento design byl vlastní Porsche 935/78, který se také vyznačoval podvozkem s prostorovým rámem. JLP Racing nebyl jediný nezávislý tým, který byl v procesu vytváření podobného vozu jako Kremer a Joest dělali totéž v Evropě. Aby byly splněny homologační požadavky, byla do návrhu začleněna střecha, sloupky a čelní sklo z Porsche 911 z počátku 70. let. Zbytek podvozku postavila společnost Graham Bartills' GAACO se sídlem v Norcross ve státě Georgia. Ocelový podvozek spaceframe byl ve srovnání s ocelovým pláštěm podstatně lehčí a pevnější. Stejně jako běžné sériově vyráběné 935 měl JLP-3 spodní příčná ramena a vzpěry McPherson, zatímco na zádi byla namontována návěsová ramena značky Porsche. Nejpodstatnějším příspěvkem Porsche byl motor s plochým šestiválcem 930/80 poslední specifikace. Se zdvihovým objemem těsně pod 3,2 litru a vybaveným dvěma turbodmychadly KKK dosahoval výkonu mezi 750 a 800 k v závislosti na úrovních turbodmychadla. Také od Porsche pocházela čtyřstupňová převodovka. Rolovací podvozek byl oděn do sklolaminátové karoserie, která byla podobná veleúspěšnému 935 K3. Unikátní 935 JLP-3, dokončený počátkem roku 1981, byl připraven včas na debut v sezóně Sebring 12 Hours. Strana 1 z 2 Další >> Jedním z důvodů, proč JLP Racing vystupňovali svou hru, bylo zavedení třídy GTP pro účelové prototypy na začátku sezóny 1981. Zatímco tyto byly skutečně rychlejší než vozy GTX jako Porsche 935, výkon GTP byl poněkud omezen přísnými předpisy pro motory, které stanovily použití jednotky založené na výrobě. Hlavní výrobci se o třídu GTP bezprostředně nezajímali, ale specializované společnosti Lola a March debutovaly stroje GTP během sezóny 1981. Přestože očekávání bylo velmi vysoké, 935 JLP-3 neměl nejlepší debut, protože se kvalifikoval jako šestý na 12hodinový závod v Sebringu a předčasně odstoupil v závodě s poruchou zavěšení. V následujících kolech se vůz ukázal jako neuvěřitelně rychlý v kvalifikaci a John Paul Jr. získal celkové pole position v šesti následujících kolech. Otec a syn Paulovi však toto tempo dokázali přetavit ve vítězství až v září 1981, kdy vyhráli Pocono 500 Miles. John Paul Jr na to navázal vítězstvím ve finále sezóny v Daytoně. Dominující forma na konci sezóny byla znamením věcí, které přijdou v roce 1982. Pauls, k němuž se příležitostně připojil Rolf Stommelen, si zajistili úplné vítězství v úvodním závodě Daytona 24 Hours a společnými jízdami také vyhráli Sebring 12 Hours o necelé dva měsíce později. Bylo to poprvé, co stejný vůz vyhrál oba velké americké vytrvalostní závody v jedné sezóně. John Paul Jr v tomto roce získal další tři vítězství a také nasbíral body s GTP Lola a JLP-4 s pozemním efektem, aby vyhrál IMSA Camel GT Championship. Po jednom dalším výletu v roce 1983 v Daytoně 24 hodin byl jednorázový 935 JLP-3 vyřazen ze současných závodů. Se sedmi jasnými vítězstvími, zvýrazněnými jasnými výhrami v Daytoně a Sebringu a 16 umístěními na stupních vítězů ve 26 závodech, zůstává JLP-3 jako jediný nejúspěšnější 935 všech dob. << Předchozí Stránka 2 z 2 Unikátní 935 JLP-3 dokončila společnost GAACO na začátku roku 1981 a vedla kampaň JLP Racing přesně dva roky. Zúčastnil se 26 závodů, 16krát skončil na stupních vítězů a zaznamenal sedm přímých vítězství, včetně vzájemných výher v Daytoně a Sebringu. JLP-3 je dodnes jediným vozem, který vyhrál oba závody v jediné sezóně. Brzy poté, co byl vůz vyřazen ze současných závodů, byl prodán americkému nadšenci. Ačkoli od té doby několikrát změnil majitele, vždy byl v americkém vlastnictví. Pro jednoho z předchozích majitelů byl obnoven do plného provozního stavu specialisty Gunnar Racing s ohledem na závodění v historických akcích. Od té doby byl dvakrát nabízen v aukci a dnes je součástí impozantní americké sbírky. Znovu obnovený, zažil vybrané výlety na akcích, jako je 2015 Monterey Motorsports Reunion a Rennsport Reunion o několik měsíců později.

údaje o výkonu

Typ motoru: 6-válec boxer s 2 turby
obsah válců: 3164 ccm
výkon: 560 kW (751 HP) při 8200 ot./min.
točivý moment: 800 Nm při 5500 ot./min.
kompresní poměr: 7 : 1
palivový systém: Vstřikování paliva Bosch

podvozek & pohon

umístění motoru: vzadu
pohon: zadních kol
brzdy: kotoučové, chlazené vzduchem

statistiky

max. rychlost: 370 km/h
zrychlení (0-100 km/h): 3.5 s

rozměry

hmotnost: 1025 kg
délka: 4820 mm
šířka: 1985 mm
výška: 1150 mm
zavěšení kol: 2270 mm
palivová nádrž: 120 l

převodovka

typ převodovky: manuální
počet převodových stupňů: 4