'41 VK 30.01 Leopard (Type 100)

41_leopard_vk_3001.jpg (343x188) - 22 KB

Vzhledem na nacisty vyvolanou 2. světovou válku musel Ferdinand Porsche přepracovat několik projektů a několik z nich dokonce úplně zastavit. V době zbrojení potřeboval Hitler nové robustní tanky a první, komu mohl tuto konstrukci svěřit byl právě Porsche. Ten z existenčních důvodů své kanceláře i závodů Volkswagen tuto zakázku přijal a prvním prototypem vyvinutým Porscheho týmem byl typ VK 30.01 nazvaný Leopard nebo Typ 100. Toto vozidlo bylo první, které využívalo benzínově-elektrický pohon. Motory byly seskupeny společně s generátory, které dodávaly energii elektromotorům v přední části trupu. Hnací řetězová kola byla také umístěna vpředu. Vozidlo mělo 75 až 80 mm pancíř na všech předních plochách, boční pancíř byl 60 mm, zatímco zadní pancíř byl v rozmezí od 40 do 60 mm. Projekt byl ale v roce 1941 zastaven, protože se změnila kritéria pro vyzbrojování. Armáda totiž potřebovala použít 88 mm dělo Flak 18 AA, které na věž Leopardu nebylo možné namontovat. Tank se tedy do sériové výroby nikdy nedostal a vyrobeny byly pouze dva prototypy bez výzbroje. Projekt byl poté přepracován a zkušenosti z vývoje byly využity na výrobu tanku VK 45.01 Tiger.

údaje o výkonu

Typ motoru: 2 vodou chlazené 10-válce a 2 elektromotory
obsah válců: 10000 ccm
výkon: 2x 154 kW (210 HP) při 2500 ot./min.

statistiky

max. rychlost: 60 km/h

rozměry

hmotnost: 30000 kg
délka: 6580 mm
šířka: 3150 mm
výška: 2870 mm