Porsche a 24 hodin v Daytoně

24 hodin v Daytoně je prestižní
vytrvalostní závod, který se koná každoročně koncem ledna na věhlasném okruhu Daytona International Speedway na Floridě na trati o délce 5,73 kilometrů. Současně se jedná o závod, který otevírá motoristickou sezónu IMSA v Severní americe.
Samotný okruh byl otevřen 4. dubna 1959 a krátce po jeho otevření se zde konal mezinárodní 6-hodinový závod sportovních vozů Daytona 1000 km, ve kterém zvítězili Antonio Von Dory a Roberto Mieres s vozem Porsche 718 RSK. Tato akce však není považována za součást historie 24-hodinového závodu. Od roku 1962 se na okruhu pořádal 3-hodinový závod s názvem Daytona Continental a v roce 1964 byl představen závod na 2000 km, což byla téměř polovina délky 24-hodinového závodu v Le Mans. O dva roky později pak mohli fanoušci v Daytoně poprvé spatřit závod na 24 hodin.
První Daytonu Continental vyhrál Dan Gurney s 2,7-litrovým Lotusem 19 Climax. Gurney byl továrním jezdcem Porsche, ale 1,6-litrové Porsche 718 RSK nemohlo dost dobře konkurovat vozům s mnohem většími motory ve sprintovém zavodu. V roce 1964 byl závod prodloužen na 2000 km, což byla srovnatelná délka se závodem 12 hodin v Sebringu konaném od roku 1950 na okruhu Sebring International Raceway na Floridě.
Porsche debutovalo na závodě v Daytoně v roce 1962 na tehdejší Daytoně Continental. Od té doby se píše historie nejúspěšnější automobilky na okruhu Daytona International Speedway s rekordní bilancí 20 celkových vítězství a 76 vítězství ve třídě. Prvním celkovým vítězstvím Porsche bylo triumfální umístění na prvních
třech místech v roce 1968, zatímco nejnovější přišlo v letošním roce.
V roce 1968 přišla FIA se změnou pravidel pro mistrovství světa, která povolovala sportovní vozy s motory do 5,0L a prototypy do 3,0L. V reakci na to se Ferdinand Piëch a jeho hlavní inženýr Hans Mezger rozhodli pro úspěšný tah, nasazení vozu 907 Langheck do vytrvalostních závodů jako je Le Mans nebo Daytona. Ještě ten rok dosáhlo Porsche legendárního triumfu, kdy ve 24-hodinovce v Daytoně obsadilo první tři místa. Tim začala vítězná éra Porsche v tomto závodě.
Závody v letech 1970 a 1971 byly ve znamení soubojů mezi Porsche 917 a Ferrari 512, přičemž z obou závodů vzešla vítězně 917. Rok 1972 přinesl zásadní změnu pravidel, kdy došlo k omezení objemu motoru na 3 litry. V praxi to znamenalo znemožnění další účasti Porsche 917 s objemem 4,5 litru. Z důvodu navýšení minimální hmotnosti nebylo možné využít ani stávající modely 908 a proto se Porsche rozhodlo s továrním týmem v sérii skončit a přenechat ji soukromým závodním týmům. Od tohoto roku bylo zároveň rozhodnuto o omezení doby trvání závodu na 6 hodin.
911 Carrera RSR
V roce 1972 dosáhli Hurley Haywood a Peter Gregg vítězství ve své třídě v téměř sériovém Porsche 911 S. Následující rok FIA rozhodla pro návrat 24 hodinové doby trvání závodu a celkového vítězství dosáhli Hurley Haywood a Peter Gregg s vozem 911 Carrera RSR.
V roce 1974 byl závod zrušen kvůli mezinárodní ropné krizi o rok později pak Haywood a Gregg zopakovali svůj triumf a s Carrerou RSR závod znovu vyhráli. Oba jezdci vystoupali na stupně vítězů i v roce 1976, ale Peter Gregg zvítězil s vozem BMW 3.0 CSL, zatímco Hurley Haywood dosáhl spolu s Jimem Busbym celkového 3. místa s Carrerou RSR. Na 2. místě se s Carrerou RSR umístili Al Holbert a Claude Ballot-Léna.
Jedenáct vítězství v řadě
V letech 1977 až 1987 získalo Porsche v závodě bezprecedentní sérii vítězství. Jedenáct let v řadě si odnášelo celkové vítězství, což je rekord, který s největší pravděpodobností žádný jiný výrobce nikdy nepřekoná. Většinu z těchto výher lze připsat různým variantám vozu Porsche 935. V letech 1985 až 1987 bodoval v rukou zákaznických týmů vůz Porsche 962. Vítěznou sérii přerušil až v roce 1988 Jaguar XJR-9 Maura Haldiho, Boba Wolleka a Briana Redmana.
Porsche se vrátilo na nejvyšší příčky v letech 1989 a 1991 s vozem Porsche 962C.
Po roce 1991 získalo Porsche celkové vítězství ještě 3-krát. V jednom případě bodovala závodní verze 911 GT3 RS v týmu The Racer"s Group a na posledních dvou má zásluhu tovární tým Porsche Penske Motorsport s vozem Porsche 963. Jubilejní 20. vítězství tak upevnilo slavné dědictví Porsche v tomto prestižním závodě.
Přehled celkových vítězství Porsche na 24 hodinách v Daytoně
Rok | Jezdci | Model |
---|---|---|
1968 | Vic Elford / Jochen Neerpasch / Rolf stommelen / Jo Siffert / Hans Herrmann | 907 LH (Langheck Coupe) |
1970 | Pedro Rodriguez / Leo Kinnunen / Brian Redman | 917 K |
1971 | Pedro Rodriguez / Jacky Oliver | 917 K |
1973 | Hurley Haywood / Peter Gregg | 911 Carrera RSR |
1975 | Hurley Haywood / Peter Gregg | 911 Carrera RSR |
1977 | Hurley Haywood / John Graves / Dave Helmick | 911 Carrera RSR |
1978 | Peter Gregg / Rolf Stommelen / Toine Hezemans | 935/77A Coupe |
1979 | Hurley Haywood / Ted Field / Danny Ongais | 935/79 Coupe |
1980 | Rolf Stommelen / Volkert Merl / Reinhold Joest | 935 J "Joest Racing" |
1981 | Brian Redman / Bob Garretson / Bobby Rahal | 935 K3 "Kremer Racing" |
1982 | John Paul Sr. / John Paul Jr. / Rolf Stommelen | 935 JLP-3 |
1983 | AJ Foyt / Preston Hen / Bob Wollek / Claude Ballot-Lena | 935 L "Moby Dick" |
1985 | AJ Foyt / Bob Wollek / Al Unser / Thierry Boutsen | 962 Coupe |
1986 | Al Holbert / Derek Bell / Thierry Boutsen | 962 Coupe |
1987 | Al Holbert / Derek Bell / Chip Robinson / Al Holbert Jr. | 962 Coupe |
1989 | John Andretti / Derek Bell / Bob Wollek | 962 Coupe |
1991 | Hurley Haywood / John Winter / Frank Jelinski / Henri Pescarolo / Bob Wollek | 962 C Coupe |
2003 | Kevin Buckler / Michael Schrom / Timo Bernhard / Joerg Bergmeister | 911 GT3 RS (996) |
2024 | Dane Cameron / Matt Campbell / Felipe Nasr / Josef Newgarden | 963 Coupe (9R0) |
2025 | Felipe Nasr / Nick Tandy / Laurens Vanthoor | 963 Coupe (9R0) |