Porsche a 24 hodin v Daytoně

Porsche 911 Carrera RSR Daytona 24 hodin v Daytoně je prestižní vytrvalostní závod, který se koná každoročně koncem ledna na věhlasném okruhu Daytona International Speedway na Floridě na trati o délce 5,73 kilometrů. Současně se jedná o závod, který otevírá motoristickou sezónu IMSA v Severní americe.

Historie Porsche 718 RSK Spyder Daytona

Samotný okruh byl otevřen 4. dubna 1959 a krátce po jeho otevření se zde konal mezinárodní 6-hodinový závod sportovních vozů Daytona 1000 km, ve kterém zvítězili Antonio Von Dory a Roberto Mieres s vozem Porsche 718 RSK. Tato akce však není považována za součást historie 24-hodinového závodu. Od roku 1962 se na okruhu pořádal 3-hodinový závod s názvem Daytona Continental a v roce 1964 byl představen závod na 2000 km, což byla téměř polovina délky 24-hodinového závodu v Le Mans. O dva roky později pak mohli fanoušci v Daytoně poprvé spatřit závod na 24 hodin.

Porsche 911 Daytona 1966 winner in GT2 class První Daytonu Continental vyhrál Dan Gurney s 2,7-litrovým Lotusem 19 Climax. Gurney byl továrním jezdcem Porsche, ale 1,6-litrové Porsche 718 RSK nemohlo dost dobře konkurovat vozům s mnohem většími motory ve sprintovém zavodu. V roce 1964 byl závod prodloužen na 2000 km, což byla srovnatelná délka se závodem 12 hodin v Sebringu konaném od roku 1950 na okruhu Sebring International Raceway na Floridě.

Začátky vítězství Porsche Porsche 904 Carrera GTS Daytona 1966

Porsche debutovalo na závodě v Daytoně v roce 1962 na tehdejší Daytoně Continental. Od té doby se píše historie nejúspěšnější automobilky na okruhu Daytona International Speedway s rekordní bilancí 20 celkových vítězství a 76 vítězství ve třídě. Prvním celkovým vítězstvím Porsche bylo triumfální umístění na prvních Porsche 907 Langheck Daytona 1968 třech místech v roce 1968, zatímco nejnovější přišlo v letošním roce.

V roce 1968 přišla FIA se změnou pravidel pro mistrovství světa, která povolovala sportovní vozy s motory do 5,0L a prototypy do 3,0L. V reakci na to se Ferdinand Piëch a jeho hlavní inženýr Hans Mezger rozhodli pro úspěšný tah, nasazení vozu 907 Langheck do vytrvalostních závodů jako je Le Mans nebo Daytona. Ještě ten rok dosáhlo Porsche legendárního triumfu, kdy ve 24-hodinovce v Daytoně obsadilo první tři místa. Tim začala vítězná éra Porsche v tomto závodě.

Porsche 917 Porsche 917 Daytona 1970

Závody v letech 1970 a 1971 byly ve znamení soubojů mezi Porsche 917 a Ferrari 512, přičemž z obou závodů vzešla vítězně 917. Rok 1972 přinesl zásadní změnu pravidel, kdy došlo k omezení objemu motoru na 3 litry. V praxi to znamenalo znemožnění další účasti Porsche 917 s objemem 4,5 litru. Z důvodu navýšení minimální hmotnosti nebylo možné využít ani stávající modely 908 a proto se Porsche rozhodlo s továrním týmem v sérii skončit a přenechat ji soukromým závodním týmům. Od tohoto roku bylo zároveň rozhodnuto o omezení doby trvání závodu na 6 hodin. Porsche 911 Carrera RSR Daytona 1974

911 Carrera RSR

V roce 1972 dosáhli Hurley Haywood a Peter Gregg vítězství ve své třídě v téměř sériovém Porsche 911 S. Následující rok FIA rozhodla pro návrat 24 hodinové doby trvání závodu a celkového vítězství dosáhli Hurley Haywood a Peter Gregg s vozem 911 Carrera RSR. Porsche 911 Carrera RSR Daytona 1974 V roce 1974 byl závod zrušen kvůli mezinárodní ropné krizi o rok později pak Haywood a Gregg zopakovali svůj triumf a s Carrerou RSR závod znovu vyhráli. Oba jezdci vystoupali na stupně vítězů i v roce 1976, ale Peter Gregg zvítězil s vozem BMW 3.0 CSL, zatímco Hurley Haywood dosáhl spolu s Jimem Busbym celkového 3. místa s Carrerou RSR. Na 2. místě se s Carrerou RSR umístili Al Holbert a Claude Ballot-Léna.

Jedenáct vítězství v řadě

Porsche 935/79 Interscope Daytona 1979 V letech 1977 až 1987 získalo Porsche v závodě bezprecedentní sérii vítězství. Jedenáct let v řadě si odnášelo celkové vítězství, což je rekord, který s největší pravděpodobností žádný jiný výrobce nikdy nepřekoná. Většinu z těchto výher lze připsat různým variantám vozu Porsche 935. V letech 1985 až 1987 bodoval v rukou zákaznických týmů vůz Porsche 962. Vítěznou sérii přerušil až v roce 1988 Jaguar XJR-9 Maura Haldiho, Boba Wolleka a Briana Redmana. Porsche 963 Daytona 24 Porsche se vrátilo na nejvyšší příčky v letech 1989 a 1991 s vozem Porsche 962C.

Po roce 1991 získalo Porsche celkové vítězství ještě 3-krát. V jednom případě bodovala závodní verze 911 GT3 RS v týmu The Racer"s Group a na posledních dvou má zásluhu tovární tým Porsche Penske Motorsport s vozem Porsche 963. Jubilejní 20. vítězství tak upevnilo slavné dědictví Porsche v tomto prestižním závodě.

Přehled celkových vítězství Porsche na 24 hodinách v Daytoně

Rok Jezdci Model
1968 Vic Elford / Jochen Neerpasch / Rolf stommelen / Jo Siffert / Hans Herrmann 907 LH (Langheck Coupe)
1970 Pedro Rodriguez / Leo Kinnunen / Brian Redman 917 K
1971 Pedro Rodriguez / Jacky Oliver 917 K
1973 Hurley Haywood / Peter Gregg 911 Carrera RSR
1975 Hurley Haywood / Peter Gregg 911 Carrera RSR
1977 Hurley Haywood / John Graves / Dave Helmick 911 Carrera RSR
1978 Peter Gregg / Rolf Stommelen / Toine Hezemans 935/77A Coupe
1979 Hurley Haywood / Ted Field / Danny Ongais 935/79 Coupe
1980 Rolf Stommelen / Volkert Merl / Reinhold Joest 935 J "Joest Racing"
1981 Brian Redman / Bob Garretson / Bobby Rahal 935 K3 "Kremer Racing"
1982 John Paul Sr. / John Paul Jr. / Rolf Stommelen 935 JLP-3
1983 AJ Foyt / Preston Hen / Bob Wollek / Claude Ballot-Lena 935 L "Moby Dick"
1985 AJ Foyt / Bob Wollek / Al Unser / Thierry Boutsen 962 Coupe
1986 Al Holbert / Derek Bell / Thierry Boutsen 962 Coupe
1987 Al Holbert / Derek Bell / Chip Robinson / Al Holbert Jr. 962 Coupe
1989 John Andretti / Derek Bell / Bob Wollek 962 Coupe
1991 Hurley Haywood / John Winter / Frank Jelinski / Henri Pescarolo / Bob Wollek 962 C Coupe
2003 Kevin Buckler / Michael Schrom / Timo Bernhard / Joerg Bergmeister 911 GT3 RS (996)
2024 Dane Cameron / Matt Campbell / Felipe Nasr / Josef Newgarden 963 Coupe (9R0)
2025 Felipe Nasr / Nick Tandy / Laurens Vanthoor 963 Coupe (9R0)

Porsche a Le Mans Porsche a Targa Florio James Dean a historie 550 Fotogalerie modelu 917 Fotogalerie modelu 935


Steve