Porsche a Le Mans - legendární vozy a osobnosti

Porsche Le Mans

24 hodin Le Mans je nejstarší a nejprestižnější vytrvalostní závod na světě, který každoročně přitahuje statisíce fanoušků. Koná se od roku 1923 na okruhu Circuit de la Sarthe ve francouzském městě Le Mans a testuje limity vozů i řidičů po dobu vyčerpávajících 24 hodin. Začíná se v sobotu v 16 hodin a jede se nepřetržitě přes noc až do následujícího odpoledne s cílem dokončit co nejvíce kol ve stanoveném čase. Závod je rozdělen do kategorií podle typu aut a každá má pak svého vítěze. Aktuální kategorie jsou Hypercar, LMP2 a LMGT3. Tou hlavní výzvou je však souboj o celkového vítěze závodu.

Porsche Le Mans

S 19 celkovými vítězstvími a 108 vítězstvími ve třídě je úspěch Porsche na Le Mans naprosto bezkonkurenční. Od prvního celkového vítězství v roce 1970 s vozem Porsche 917 K Herrmanna a Attwooda až po nejnovější v roce 2017, kdy vůz 919 Hybrid pilotovali Němec Timo Bernhard a Novozélanďané Earl Bamber a Brendon Hartley.

Porsche 356 SL Le Mans

Automobilku Porsche založil v roce 1931 Ferdinand Porsche a poté jej předal svému synovi Ferrymu. Motorsport hrál od začátku velkou roli v aktivitách značky. V roce 1951 zahájilo Porsche účast v závodě 24 hodin Le Mans s vozem 356 SL Coupe. Tehdy se umístilo na celkovém 20. místě, avšak zvítězilo ve své třídě vozů s objemem motoru 751 až 1100 ccm.

Porsche 917 Le Mans 1970

1970 První triumf s Porsche 917

Své první celkové vítězství na Le Mans si Porsche zajistilo 14. června 1970 díky vozu 917 K a jezdcům Hansi Herrmannovi a Richardu Attwoodovi. Stalo se tak devatenáct let po debutu Porsche v tomto závodu. O rok dříve toto vítězství uniklo jen o vlásek, ale nakonec skončili druzí za Fordem GT40 Jackyho Ickxe a Jackieho Olivera. V roce 1971 si pak Porsche zajistilo druhé vítězství s vozem 917 K v rukou Helmuta Marka a Gijse van Lennepa.

Hans Hermann

Hans Hermann, německý jezdec, původně vyučený pekař, který byl během své závodní kariéry 100% loajální ke značce Porsche, má na svém kontě 14 účastí na Le Mans. Krátce před konáním závodu v roce 1970 slíbil své ženě, že pokud vyhraje, tak se závoděním skončí, a to také udělal.

Richard Attwood

Richard Attwood byl ponořený do světa automobilů díky svým rodičům a je jedním z nejúspěšnějších továrních jezdců Porsche v historii. S vozem 917 jel poprvé v kvalifikačním závodě v roce 1969 a ani sám tehdy nevěřil, že by měl v roce 1970 sebemenší šanci vyhrát.

Ferdinand Piëch Porsche 917

Ferdinand Piëch, muž, který stvořil legendární Porsche 917 K, byl často označován jako odvážný a avantgardní vizionář. Vnuk Ferdinanda Porscheho po dokončení diplomové práce o vývoji motoru pro F1 nejprve pracoval pod svým strýcem Ferrym na konstrukcích motorů. V roce 1968 se stal ředitelem vývojového oddělení Porsche. Ferdinand Piëch tehdy označil projekt závodního vozu 917 jako nejriskantnější krok ve své kariéře. 917 byla rychlá a spolehlivá, což jsou klíčové vlastnosti, které vedly k takovému úspěchu.

Porsche 917 K, kterému se přezdívá závodní auto století, pro mnoho fanoušků zůstává vrcholným soutěžním vozem navzdory jeho relativně krátké závodní kariéře.

Porsche 936 Le Mans 1976

Porsche 936 a Jacky Ickx

Po elegantním odchodu ikonické 917 byla představen model 936. V roce 1976 se díky Jackymu Ickxovi a Gijs van Lennepovi (vítězi v roce 1971 s 917 K) stalo Porsche 936 prvním vozem s motorem vybaveným turbodmychadlem, které vyhrálo 24 hodin Le Mans. Design vozu s otevřenou střechou byl inspirován vozy 917 a 911. Poháněn byl plochým 6-valcovým turbomotorem převzatým od Carrera RSR Turbo z roku 1974. V Le Mans byl vůz velice úspěšný. První celkové vítězství přišlo už svém debutu v závodě v roce 1976, další v roce 1977 a třetí v roce 1981. Všechny s Jacky Ickxem za volantem.

Jacky Ickx Jacky Ickx získal ze svých šesti celkových vítězství v závodě 24 hodin Le Mans čtyři za volantem vozů Porsche. V letech 1976, 1977 a 1981 s Porsche 936 a ještě v roce 1982 s Porsche 956. Je jedním z nejúspěšnějších automobilových závodníků všech dob a skutečným znalcem motoristického sportu. Kromě úspěchů v Le Mans triumfoval v severoamerické sérii CanAm a účastnil se i legendární Rallye Dakar. I dnes, v 80. letech, nadále reprezentuje hodnoty značky Porsche a je inspirací pro další generace závodníků.

Porsche 962C Le Mans 1986

80. léta a vláda Porsche 962

Porsche 962 C poprvé vstoupilo do soutěže v roce 1984 v šampionátu IMSA v USA. Při svém prvním startu ve 24-hodinovém závodě v následujícím roce získal vůz pole position díky Hansi-Joachimu Stuckovi, nakonec skončil celkově třetí. Celkového vítězství dosáhlo v letech 1986 a 1987, o které se postarali Derek Bell, Al Holbert a Stuck. Vůz dostal nátěr v barvách britského výrobce cigaret, který upoutal pozornost natolik, že na počest svého 70. výročí v roce 2018, Porsche po vzoru tohoto vozu nalakovalo jeden ze svých čtyř vozů 911 RSR modrou, bílou, červenou a zlatou barvou.

Porsche 911 GT1 Le Mans 1998

911 GT1 - na závody i na silnice

Ferry Porsche jednou prohlásil: „911 je jediné auto, s nímž člověk může jet z afrického safari do Le Mans, potom do divadla a nakonec ještě jezdit po ulicích New Yorku". V roce 1998 Porsche postavilo dva vozy 911 GT1, které se zásadně lišily od svých předchůdců z let 1996 a 1997. Aby mohly konkurovat Toyotě, BMW, Mercedesu a Nissanu, byly postaveny na karbonovém podvozku, který Porsche použilo vůbec poprvé. Závod nebyl příliš úspěšný pro vozy Mercedes-Benz CLK a BMW V12, kteří byli nuceni odstoupit po dvou, respektive šesti hodinách kvůli různým technickým problémům. 66. ročník závodu se pak proměnil v německo-japonský souboj mezi Porsche 911 GT1 a Toyotou GT-One. Po selhání převodovky u jednoho z japonských vozů nakonec vyhrála 911 GT1 s Laurentem Aiellem, Stéphanem Ortellim a Allanem McNishem, na druhém místě se umístila 911 GT1 s posádkou Bob Wollek, Jörg Müller a Uwe Alzen. Automobilka Porsche tak oslavila 50. výročí svého vzniku 17. celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans.

Porsche 919 hybrid

919 Hybrid - nová technologie

Model 919 Hybrid je technologicky nejvyspělejší vůz, jaký kdy Porsche pro Le Mans navrhlo. Přeplňovaný benzinový motor na zadní nápravě a elektromotor na přední nápravě jsou kombinovány se dvěma systémy rekuperace energie pro dobíjení akumulátoru prostřednictvím výfukových plynů a kinetické energie z brzdění.

První účast 919 Hybrid v Le Mans skončila odstoupením pouhou hodinu a půl před koncem závodu. Ale v letech 2015, 2016 a 2017 tým Porsche nejenže vyhrál samotný 24-hodinový závod, ale také získal tituly jezdců a kontruktérů ve světovém šampionátu vytrvalostních závodů FIA. K již tak vynikajícímu traťovému rekordu získalo Porsche v Le Mans navíc i zlatý hattrick. Porsche poté účast v nejvyšší třídě Le Mans na nějakou dobu přerušilo, důvodem je vstup do šampionátu elektrických monopostů Formule E.

Přehled celkových vítězství Porsche na Le Mans

Rok Jezdci Model
1970 Hans Herrmann / Richard Attwood 917 K
1971 Gijs van Lennep / Helmut Marko 917 K
1976 Jacky Ickx / Gijs van Lennep 936/76 Spyder
1977 Jürgen Barth / Hurley Haywood / Jacky Ickx 936/77 Spyder
1979 Klaus Ludwig / Don Whittington / Bill Whittington 935 K3 Coupe
1981 Jacky Ickx / Derek Bell 936/81 Spyder
1982 Jacky Ickx / Derek Bell 956 Coupe "82
1983 Vern Schuppan / Hurley Haywood / Al Holbert 956 Coupe "83
1984 Henri Pescarolo / Klaus Ludwig 956B Coupe
1985 Klaus Ludwig / Paolo Barilla / John Winter (Louis Krages) 956B Coupe
1986 Derek Bell / Hans-Joachim Stuck / Al Holbert 962C Coupe
1987 Derek Bell / Hans-Joachim Stuck / Al Holbert 962C Coupe
1994 Yannick Dalmas / Hurley Haywood / Mauro Baldi Dauer 962 Le Mans
1996 Davy Jones / Alexander Wurz / Manuel Reuter TWR WSC-95
1997 Michele Alboreto / Stefan Johansson / Tom Kristensen TWR WSC-95
1998 Yannick Dalmas / Allan McNish / Stéphane Ortelli 911 GT1 Evo 98
2015 Earl Bamber / Nick Tandy / Nico Hülkenberg 919 Hybrid (9R9)
2016 Marc Lieb / Romain Dumas / Neel Jani 919 Hybrid (9R9)
2017 Timo Bernhard / Brendon Hartley / Earl Bamber 919 Hybrid (9R9)

Porsche a 24 hodin v Daytoně Porsche a Targa Florio James Dean a historie 550 Fotogalerie modelu 917


Steve