Porsche a Le Mans - legendární vozy a osobnosti


24 hodin Le Mans je nejstarší a nejprestižnější vytrvalostní závod na světě, který každoročně přitahuje statisíce fanoušků. Koná se od roku 1923 na okruhu Circuit de la Sarthe ve francouzském městě Le Mans a testuje limity vozů i řidičů po dobu vyčerpávajících 24 hodin. Začíná se v sobotu v 16 hodin a jede se nepřetržitě přes noc až do následujícího odpoledne s cílem dokončit co nejvíce kol ve stanoveném čase. Závod je rozdělen do kategorií podle typu aut a každá má pak svého vítěze. Aktuální kategorie jsou Hypercar, LMP2 a LMGT3. Tou hlavní výzvou je však souboj o celkového vítěze závodu.

S 19 celkovými vítězstvími a 108 vítězstvími ve třídě je úspěch Porsche na Le Mans naprosto bezkonkurenční. Od prvního celkového vítězství v roce 1970 s vozem Porsche 917 K Herrmanna a Attwooda až po nejnovější v roce 2017, kdy vůz 919 Hybrid pilotovali Němec Timo Bernhard a Novozélanďané Earl Bamber a Brendon Hartley.

Automobilku Porsche založil v roce 1931 Ferdinand Porsche a poté jej předal svému synovi Ferrymu. Motorsport hrál od začátku velkou roli v aktivitách značky. V roce 1951 zahájilo Porsche účast v závodě 24 hodin Le Mans s vozem 356 SL Coupe. Tehdy se umístilo na celkovém 20. místě, avšak zvítězilo ve své třídě vozů s objemem motoru 751 až 1100 ccm.

1970 První triumf s Porsche 917
Své první celkové vítězství na Le Mans si Porsche zajistilo 14. června 1970 díky vozu 917 K a jezdcům Hansi Herrmannovi a Richardu Attwoodovi. Stalo se tak devatenáct let po debutu Porsche v tomto závodu. O rok dříve toto vítězství uniklo jen o vlásek, ale nakonec skončili druzí za Fordem GT40 Jackyho Ickxe a Jackieho Olivera. V roce 1971 si pak Porsche zajistilo druhé vítězství s vozem 917 K v rukou Helmuta Marka a Gijse van Lennepa.

Hans Hermann, německý jezdec, původně vyučený pekař, který byl během své závodní kariéry 100% loajální ke značce Porsche, má na svém kontě 14 účastí na Le Mans. Krátce před konáním závodu v roce 1970 slíbil své ženě, že pokud vyhraje, tak se závoděním skončí, a to také udělal.

Richard Attwood byl ponořený do světa automobilů díky svým rodičům a je jedním z nejúspěšnějších továrních jezdců Porsche v historii. S vozem 917 jel poprvé v kvalifikačním závodě v roce 1969 a ani sám tehdy nevěřil, že by měl v roce 1970 sebemenší šanci vyhrát.

Ferdinand Piëch, muž, který stvořil legendární Porsche 917 K, byl často označován jako odvážný a avantgardní vizionář. Vnuk Ferdinanda Porscheho po dokončení diplomové práce o strojírenství nejprve pracoval pod svým strýcem Ferrym na konstrukcích motorů. V roce 1968 se stal ředitelem výzkumu a vývoje. Ferdinand Piëch tehdy označil 917 jako největší riziko své kariéry, které se však vyplatilo. 917 byla rychlá a spolehlivá, což jsou klíčové vlastnosti, které vedly k takovému úspěchu.
Porsche 917 K, kterému se přezdívá závodní auto století, pro mnoho fanoušků zůstává vrcholným soutěžním vozem navzdory jeho relativně krátké závodní kariéře.

Porsche 936 a Jacky Ickx
Po elegantním odchodu ikonické 917 byla představen model 936. V roce 1976 se díky Jackymu Ickxovi a Gijs van Lennepovi (vítězi v roce 1971 s 917 K) stalo Porsche 936 prvním vozem s motorem vybaveným turbodmychadlem, které vyhrálo 24 hodin Le Mans. Design vozu s otevřenou střechou byl inspirován vozy 917 a 911. Poháněn byl plochým 6-valcovým turbomotorem převzatým od Carrera RSR Turbo z roku 1974. V Le Mans byl vůz velice úspěšný. První celkové vítězství přišlo už svém debutu v závodě v roce 1976, další v roce 1977 a třetí v roce 1981. Všechny s Jacky Ickxem za volantem.
Jacky Ickx získal ze svých šesti celkových vítězství v závodě 24 hodin Le Mans čtyři za volantem vozů Porsche. V letech 1976, 1977 a 1981 s Porsche 936 a ještě v roce 1982 s Porsche 956. Je jedním z nejúspěšnějších automobilových závodníků všech dob a skutečným znalcem motoristického sportu. Kromě úspěchů v Le Mans triumfoval v severoamerické sérii CanAm a účastnil se i legendární Rallye Dakar. I dnes, v 80. letech, nadále reprezentuje hodnoty značky Porsche a je inspirací pro další generace závodníků.

80. léta a vláda Porsche 962
Porsche 962 C poprvé vstoupilo do soutěže v roce 1984 v šampionátu IMSA v USA. Při svém prvním startu ve 24-hodinovém závodě v následujícím roce získal vůz pole position díky Hansi-Joachimu Stuckovi, nakonec skončil celkově třetí. Celkového vítězství dosáhlo v letech 1986 a 1987, o které se postarali Derek Bell, Al Holbert a Stuck. Vůz dostal nátěr v barvách britského výrobce cigaret, který upoutal pozornost natolik, že na počest svého 70. výročí v roce 2018, Porsche po vzoru tohoto vozu nalakovalo jeden ze svých čtyř vozů 911 RSR modrou, bílou, červenou a zlatou barvou.

911 GT1 - na závody i na silnice
Ferry Porsche jednou prohlásil: „911 je jediné auto, s nímž člověk může jet z afrického safari do Le Mans, potom do divadla a nakonec ještě jezdit po ulicích New Yorku". V roce 1998 Porsche postavilo dva vozy 911 GT1, které se zásadně lišily od svých předchůdců z let 1996 a 1997. Aby mohly konkurovat Toyotě, BMW, Mercedesu a Nissanu, byly postaveny na karbonovém podvozku, který Porsche použilo vůbec poprvé. Závod nebyl příliš úspěšný pro vozy Mercedes-Benz CLK a BMW V12, kteří byli nuceni odstoupit po dvou, respektive šesti hodinách kvůli různým technickým problémům. 66. ročník závodu se pak proměnil v německo-japonský souboj mezi Porsche 911 GT1 a Toyotou GT-One. Po selhání převodovky u jednoho z japonských vozů nakonec vyhrála 911 GT1 s Laurentem Aiellem, Stéphanem Ortellim a Allanem McNishem, na druhém místě se umístila 911 GT1 s posádkou Bob Wollek, Jörg Müller a Uwe Alzen. Automobilka Porsche tak oslavila 50. výročí svého vzniku 17. celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans.

919 Hybrid - nová technologie
Model 919 Hybrid je technologicky nejvyspělejší vůz, jaký kdy Porsche pro Le Mans navrhlo. Přeplňovaný benzinový motor na zadní nápravě a elektromotor na přední nápravě jsou kombinovány se dvěma systémy rekuperace energie pro dobíjení akumulátoru prostřednictvím výfukových plynů a kinetické energie z brzdění.
První účast 919 Hybrid v Le Mans skončila odstoupením pouhou hodinu a půl před koncem závodu. Ale v letech 2015, 2016 a 2017 tým Porsche nejenže vyhrál samotný 24-hodinový závod, ale také získal tituly jezdců a kontruktérů ve světovém šampionátu vytrvalostních závodů FIA. K již tak vynikajícímu traťovému rekordu získalo Porsche v Le Mans navíc i zlatý hattrick. Porsche pak na nějakou dobu účast v Le Mans přerušilo a znovu se vrátilo v roce 2023, tentokrát do třídy Hyperclass s vozem Porsche 963.
Přehled celkových vítězství Porsche na Le Mans
|